Webshop? Meer vertrouwen dankzij het Webwinkel Keurmerk!

Grotere betrouwbaarheid zorgt voor een hogere conversie.

178
vrouwen kijken naar webshop

Consumenten shoppen graag veilig online. Als je potentiële klanten denken dat je niet betrouwbaar bent dan loop je heel wat omzet mis. Dat is natuurlijk zonde. Een gemakkelijke manier om je betrouwbaarheid te vergroten is het hebben van het Webwinkel Keurmerk. Weten hoe je deze ontvangt en behoud? Lees dan snel verder!

Wat is het Webwinkel Keurmerk?

Er zijn verschillende keurmerken voor je webshop te verkrijgen. Een van de meest populaire keurmerken voor het aantonen van een betrouwbare webshop is het Webwinkel Keurmerk. Meer dan 6300 webshops zijn hierbij aangesloten.

Een extra functie van dit Webshop Keurmerk is dat er een reviewsysteem aan gekoppeld is. Je kunt je kopers automatische reviewverzoeken sturen, zodat je positieve ervaringen kunt verzamelen om te laten zien aan je potentiële klanten. Je kunt wel over jezelf schreeuwen dat je de beste bent, maar het is veel geloofwaardiger als anderen dan doen. Hierdoor werk je aan vertrouwen voor nieuwe potentiële klanten.

Stichting WebwinkelKeur - Webwinkel Keurmerk

Mag iedereen het Webwinkel Keurmerk plaatsen?

Je mag nooit zomaar uit jezelf het Webshop Keurmerk op je website zetten. Deze moet je namelijk online aanvragen. Het wil dan nog steeds niet zeggen dat je deze krijgt, want je gaat tevens door een screening heen. Is je webshop betrouwbaar en juridisch in orde? Je ontvangt een rapport en goedkeuring of afkeuring.

Zorg dat je webshop aan de volgende eisen voldoet, dan is de kans groot dat je goedgekeurd wordt:

  • Vermeld telefoonnummer, vestigingsadres, e-mail, KvK- en BTW-nummer;
  • Zorg voor duidelijke algemene voorwaarden en een privacy policy en zorg dat je je hierbij houdt aan de wettelijke regels, zowel qua inhoud als qua verplichting wat erin opgenomen moet worden;
  • Zorgt dat het herroepingsrecht op orde is. Zowel in de algemene voorwaarden als op een aparte pagina. Na aankoop moet duidelijk vermeld staan wat de rechten van retourneren zijn. Hierbij moet je je houden aan de wet ‘kopen op afstand’.
    – Men kan binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden een product aanmelden voor retour.
    – Na aanmelding heeft men nog 14 dagen om werkelijk retour te sturen.
    – Factuurbedrag + verzendkosten moeten teruggestort worden binnen 14 dagen na aanmelding van de retour (liefst via dezelfde betaalmethode als de klant heeft gebruikt).
    – Er zijn een aantal uitzonderingen, lees er hier meer over.
  • Maak een aparte pagina aan voor: contact, retourneren, garantie & klachten, levertijd & verzendkosten en betaalmethodes
  • Regel een SSL-certificaat voor je website. Hiermee zorg je voor extra beveiliging van je website.
  • Vermeld je prijzen duidelijk op je website en ben daarbij transparant over de verzendkosten, extra kosten en BTW.

De voordelen van het Webwinkel Keurmerk

Aan het hebben van een keurmerk zitten eigenlijk alleen maar voordelen. De belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Vergroot je betrouwbaarheid: Als men je keurmerk ziet dan vergroot dit sowieso het vertrouwen in jou als veilige webshop. Daarnaast kun je het verzamelen van reviews aan je keurmerk koppelen. Positieve reviews hebben tevens een goede invloed op je betrouwbaarheid.
  • Meer omzet: doordat je betrouwbaarder overkomt is de kans groter dat men bij je koopt. Het conversiepercentage gaat daardoor omhoog.
  • Voorkom boetes: je krijgt het keurmerk pas als jouw webshop op orde is. Je shop gaat daarom door een juridische controle en je ontvangt deze juridische documenten gratis bij de aanvraag van je keurmerk.

Kopen van je betrouwbaarheid?

Tegenover de voordelen van het Webwinkel Keurmerk staat een kleine prijs. Misschien vraag je je nu af waarom dat is, want een keurmerk moet je toch verdienen, niet kopen? Een klein maandbedrag wordt gevraagd om (administratieve) kosten te dekken en gebruik te kunnen maken van het reviewsysteem en andere voordelen (bijvoorbeeld handige koppelingen voor je website, toegang tot support en experts).

Wat ons betreft wegen de voordelen zeker op tot deze lage kosten. Reviews betalen zich in veel gevallen terug, want men koopt graag bij een betrouwbare partij. Als anderen deze bevestiging geven dan is men eerder geneigd om bij jou te kopen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je met veel reviews en het Webwinkel Keurmerk gemiddeld zo’n 15% meer conversie hebt dan zonder deze elementen.

Wat kost het Webwinkel Keurmerk?

Het Webwinkel Keurmerk is verkrijgbaar vanaf €8,95 per maand (START Abonnement). Hiervoor krijg je ook het basis reviewsysteem en 15 automatische reviewverzoeken per maand. Wil je tot 1000 automatische reviewverzoeken sturen? Dan betaal je met het PLUS abonnement €12,95 per maand. Het PRO pakket is speciaal voor internationale webshops, je krijgt dan het Internationaal Keurmerk en een meertalig reviewsysteem. (prijzen maart 2020)

Benieuwd naar alle concrete voordelen van de verschillende pakketten START, PLUS en PRO? Vergelijk dan hier de verschillende pakketten en vraag direct jouw Webwinkel Keurmerk aan. Het is zo gebeurd en de voordelen betalen zich in no-time terug.