Tips voor professionele website fotografie

Persoonlijke foto's doen het in de meeste gevallen het beste.

751
Website fotografie tips camera

Op je bedrijfswebsite wil je uiteraard je professionaliteit tonen en daarbij zijn goede afbeeldingen van belang. Foto’s die passen bij je huisstijl en bij wat je wilt uitstralen. In dit artikel zetten we een aantal tips voor je in the picture, waarmee jij je website fotografie naar een hoger level tilt.

Gebruik krachtige foto’s

De werkwijze en het aanbod van jullie bedrijf zet je het liefst persoonlijk op de kaart. Dit doe je door gebruik te maken van persoonlijke foto’s. Bijvoorbeeld van je producten, je eigen werknemers en de bedrijfsomgeving. Daarvoor kun je een gespecialiseerde fotograaf inschakelen. Hij of zij doet de nabewerking van de foto’s, zodat je zeker weet dat je een prachtige kwaliteit krijgt. Let er bij het fotograferen van mensen op dat zij sterke emoties uitstralen die passen bij je bedrijf en doelgroep. Deze emoties dienen vertrouwen op te wekken.

Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Wie weet is er een (hobby)fotograaf aanwezig binnen het bedrijf? Zorg er in dat geval voor dat je een kwalitatieve camera inzet, zoals een Canon systeemcamera. Hiermee ga je voor goede kwaliteit. Extra lenzen kunnen ook goed van pas komen. Vul je fotocamera bijvoorbeeld aan met Canon of Nikon lenzen. Je kunt nu ook perfect de scherptediepte instellen en zo ervoor kiezen op welke delen van de foto je nadruk wilt leggen. Nabewerkingen kun je doen met tools als Adobe Photoshop.

Ben je op dit moment niet in de gelegenheid om zelf plaatjes te (laten) schieten? Optioneel kun je (tijdelijk) inzetten op een gratis stockfoto website, zoals Pexels.com of Freeimages.com. Dit is niet echt persoonlijk, maar qua kwaliteit zien de afbeeldingen er in ieder geval top uit. Je kunt hier ook vectoren vanaf halen om je website aan te kleden met bepaalde symbolen.

Wees consistent en match met je huisstijl

Het is eigenlijk wel een open deur dat je foto’s bij je huisstijl moeten matchen, maar toch willen we dat nog even benadrukken. Denk vooraf na over de kleuren die zichtbaar moeten zijn en stem dit af op het type bedrijf. Felle kleuren kunnen bijvoorbeeld voor de een goed werken, terwijl ze voor de ander een no-go zijn. En een kleurenbeleid waarbij een deel van de foto’s in knalkleuren is terwijl de rest in sepia, zwart-wit of pastel is, dat is in de meeste gevallen ook niet per se een aanrader. In het geval van fotografie van mensen kun je vragen of ze een bepaalde kleur kleding willen aantrekken en zo alles op elkaar afstemmen.

Website fotografie tips

Houd rekening met de kijkrichting van mensen op foto’s

Wist je dat de manier waarop mensen gefotografeerd worden én waar de foto wordt geplaatst, invloed kunnen uitoefenen op het succes van je website? Uit meerdere onderzoeken blijkt dat men informatie als belangrijker beschouwd wanneer de betreffende persoon naar de informatie kijkt. Je laat daarom die collega liever naar een actie-button kijken in plaats van weg van het scherm (dus een foto geplaatst op links, daarop kijkt de persoon het beste naar rechts). Een kans die zonde is om te laten liggen, dus houd er rekening mee in je afbeeldingenbeleid. Het geldt overigens ook voor dieren, en die doen het altijd goed dankzij hun hoge cuteness factor.

Kies voor een header foto waarop tekst leesbaar blijft

De header foto is wat mensen het eerste zien wanneer ze op jouw homepage of soms ook op andere delen van je website belanden. Vaak wil je hier een krachtige boodschap inzetten, zodat men in één oogopslag ziet waar jouw kracht ligt. Het is dan ook van belang dat je bij het kiezen van een header zorgt dat de tekst zoals die bij jouw huisstijl past nog leesbaar is. Denk aan kleurgebruik, welke achtergrondkleur contrasteert goed met jouw tekstkleur? Hoe laat je die button er lekker uit knallen? Eventueel kun je de achtergrond wat vervagen, zodat de tekst nog meer opvalt. Deze tip geldt overigens voor alle afbeeldingen waarover tekst geplaatst dient te worden.

Comprimeer de foto’s zodat de website niet trager wordt

Professionele foto’s zijn vaak best groot en daarom is het belangrijk om ze te verkleinen en te comprimeren. Dit kan via een website als iLoveimg.com. Je kunt ze hier bovendien opslaan in ieder bestandsformaat. Het is belangrijk om dit te doen, omdat je website door grote foto’s vaak flink trager wordt. Dat is niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid en ook niet voor je positie in de zoekmachine. Geef je foto’s daarnaast Alt Tags mee, zodat je voortaan ook via Google Images gevonden kunt worden.

Vorig artikelTips voor beginnende interim managers
Volgend artikelEven ertussenuit met Valentijnsdag: de mooiste bestemmingen voor verliefden