The Content Case: succes voor de lange termijn dankzij SEO

De fundering voor je website.

1213
The Content Case logo

Een schitterende website of webshop is één, maar hoe zorg je er vervolgens voor dat deze website ook daadwerkelijk bezocht wordt door relevante bezoekers? Dat is een vraag die veel ondernemers parten speelt, met name wanneer je website een bron van inkomsten is. Er zijn veel verschillende manieren om bezoekers naar je website te leiden, waarvan SEO een van de populairste is.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO zorg je ervoor dat je meer organische (gratis) bezoekers naar je website haalt via een zoekmachine zoals Google of Bing. Het gaat hierbij niet om advertenties, maar om de ‘gewone’ zoekresultaten. Hoe hoger je staat in deze zoekresultaten, hoe meer bezoekers je naar je website haalt. De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste paar resultaten. Sterker nog, ruim 90% van de mensen komt niet verder dan de eerste pagina. Het is dus van belang dat je hier goed scoort om relevante bezoekers binnen te halen. Een SEO-specialist zoals The Content Case kan hierbij helpen.

Drie pijlers van SEO

Search Engine Optimization is iets wat makkelijk lijkt, maar the devil is in the details. Als je concurrenten hier actief mee aan de slag zijn, is de kans kleine dat je het hier als ‘leek’ van wint. SEO is gebaseerd op het principe van een kwalitatief goede website. Hoe beter je website, hoe meer kans je hebt op goede posities. Hoe weet je echter of je website goed is? Hiervoor kijken SEO-specialisten naar drie pijlers. Voor de duidelijkheid: er zijn meer dan 200 factoren die Google gebruikt om je SEO-posities te bepalen, maar ze vallen allemaal onder een van de volgende pijlers:

  • Techniek: Zorg ervoor dat je website naar behoren werkt. Denk hierbij aan de snelheid van je website, geen pagina’s die niet werken of de beveiliging van je website.
  • Content: Zorg ervoor dat je relevante pagina’s hebt waarvoor je website gevonden kan worden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de producten die je verkoopt beschrijft. Kwalitatief goede content zorgt ervoor je je onderscheidt van je concurrenten. Goede content kan bestaan uit een duidelijke foutloze tekst, afbeeldingen of zelfs een video.
  • Autoriteit: Zorg ervoor dat je betere posities pakt voor belangrijke zoekwoorden. Een populaire manier om meer autoriteit te verkrijgen is linkbuilding. Via deze techniek zorg je ervoor dat andere kwalitatieve websites een link plaatsen naar jouw website, waardoor blijkt dat andere websites je waarderen. Let wel op: linkbuilding is een techniek die zeer snel averechts kan gaan werken als je dit niet goed aanpakt. Als je veel linkjes krijgt van kwalitatief slechte websites verlaagt dit je autoriteit enkel. Sterker nog: het kan ervoor zorgen dat je een straf krijgt van Google.

    De autoriteit van je website verbeteren? Laat dit dan altijd doen door een ervaren specialist om risico’s te voorkomen en optimaal resultaat te boeken.

Laat een SEO-adviesrapport opstellen

Weten hoe je website ervoor staat op SEO-gebied? Laat een specialist dan een zogeheten audit doen van je website. Hierbij wordt de volledige website geanalyseerd op de belangrijkste factoren en krijg jij vervolgens een SEO-adviesrapport waar je mee aan de slag kan. Let er wel op dat SEO een lange termijn project is, het zal niet direct resultaten opleveren. Ga je actief met SEO aan de slag, dan zal het snel twee maanden duren voordat je concrete resultaten haalt. Het mooie van SEO is wel dat je het iets is waar je aan kan bouwen, je neemt het mee voor de toekomst. Je raakt het niet kwijt zodra je marketingbudget op is. SEO wordt daarom regelmatig vergeleken met het bouwen van een huis. Beetje bij beetje wordt het steeds beter. Het is daarmee een zeer duurzame manier van online marketing.

Volgend artikelWat is een bedrijfsplan en waarom heb je het nodig?