Review verzamelen tips: zo vergroot je de betrouwbaarheid van je webshop!

Circa 87% van de consumenten leest eerst een review voordat ze een aankoop doen.

55
Reviews verzamelen webshop

Je kunt over jezelf zeggen dat je de beste bent, maar het is geloofwaardiger als anderen dat doen. Een goede reden om als webshop aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews. En als klanten enthousiast over je zijn dan is dat vaak helemaal niet zo moeilijk, mits je ze de juiste richting op stuurt. In dit artikel geven we je een aantal praktische tips voor het verzamelen van reviews voor je webshop.

Reviews webshop voordelen

Zie je een product in een webshop dat je graag wilt hebben, maar ben je niet bekend met de aanbieder? Velen van ons zullen even checken wat anderen over de webshop zeggen, met name om te achterhalen of de aanbieder betrouwbaar is.

Geen gek fenomeen, uit onderzoek blijkt dat 87% van de consumenten eerst een review leest voordat zij een beslissing nemen in het aankoopproces.

Als ondernemer is het aan te raden om hier slim om in te spelen. Wellicht heb je heel wat positieve klanten, maar delen ze hun ervaringen niet online. De voordelen van reviews over je webshop:

  • Wekt vertrouwen op, dit leidt tot meer bestellingen
  • Verbetert je concurrentiepositie
  • Je krijgt waardevolle tips van klanten
Reviews webshop voordelen

Waar reviews verzamelen?

Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen. Als je wilt dat deze ook openbaar vindbaar zijn, dan kun je denken aan de volgende opties.

Google Mijn Bedrijf

Een goede plek om te starten is Google Mijn Bedrijf. Hier kunnen klanten met een Google-account reviews achterlaten. Wanneer met naar je bedrijf zoekt, komen de reviews automatisch bij de bedrijfsgegevens te staan.

Reviewwebsite

Veel ondernemers vullen aan met een account op een reviewwebsite. Bekende websites zijn Trustpilot, Review Pilot en The Feedback Company. Vaak betaal je voor een Pro account bij zo’n website flink wat per maand, met uitschieters tot ruim boven de honderd euro.

Review Pilot is hier een uitzondering op. Hier neem je voor €6,95 per maand een account. Zat je al bij een andere reviewwebsite, dan kun je overstappen en je huidige reviews behouden. Ook wordt je account gekoppeld aan Google, zodat de zoekmachine gele sterren plaatst bij zoekresultaten van je website.

  • Onbeperkt mensen uitnodigen om te reviewen
  • Ook foto’s kunnen geplaatst worden
  • Negatieve reviews kun je tijdelijk in quarantaine laten zetten om ze op te lossen
  • Statistieken inzien
  • 30 dagen niet-goed-geld-terug-garantie

Voeg reviews toe aan je website

Geef positieve reviews een prominent plekje op je website. Er zijn ook plug-ins waarmee je reviews via platformen als Review Pilot en TrustPilot kunt laten inladen. Je kunt ook handmatig een aantal reviews toevoegen, aan jou de keuze.

Blogsites en social influencers

Tot slot kun je ook nog overwegen om een samenwerking te zoeken met een blogwebsite of social influencer. Geef hen bijvoorbeeld een gratis product in ruil voor een review, er zijn genoeg bloggers en influencers die hiervoor openstaan. In ruil plaatsen ze bijvoorbeeld een promotioneel artikel of delen ze een social post met hun netwerk. Dit wordt ook wel een barterdeal genoemd. Beide partijen halen hier voordeel uit.

Klanttevredenheid omzetten tot een review topscore

Dan nu, de tips voor het verzamelen van reviews. Klanten laten vaak alleen een review achter ze een hele positieve of negatieve ervaring hebben, maar dit zijn uitschieters. De ‘best wel tevreden klanten’ kun je aanzetten om een beoordeling achter te laten. Deze moet je vervolgens ook zichtbaar maken voor je potentiële klanten.

Reviews verzamelen tips webshop

1. Vraag om een review

Nadat je klant het product in ontvangst heeft genomen, kun je de klant vragen om een review achter te laten. Hierbij kun je een automatische e-mail laten sturen naar de online besteller. Zorg voor een gemakkelijk systeem, waarbij de klant vanuit de e-mail direct actie kan ondernemen. TIP: dit kan heel gemakkelijk als je een account aanmaakt bij een reviewwebsite, hier vind je vaste templates die je kunt customizen.

2. Push met een incentive

Om het voor de klant aantrekkelijker te maken om een review achter te laten, kun je hen een ‘cadeautje’ beloven. Hierbij kun je denken aan korting op de volgende aankoop of een winactie met mooie prijzen.

3. Reageer op beoordelingen

Door te reageren op reviews laat je zien dat je de klant serieus neemt. Ook triggert het andere klanten om een beoordeling achter te laten, omdat zij zien dat het bedrijf ook werkelijk iets doet met de feedback.

Het kan natuurlijk ook zomaar voorkomen dat je een keer een negatieve review ontvangt. Door daarop te reageren en de kwestie op te lossen laat je potentiële klanten zien dat je luistert naar kritiek en dat je hier goed mee omgaat.

Aan de slag met reviews verzamelen!

We hebben je nu een aantal praktische tips gegeven waarmee je direct kunt beginnen. Naast deze tips zijn er natuurlijk nog veel meer manieren om positieve beoordelingen te krijgen en te verzamelen. Heb je zelf een tip die je graag met ons en onze lezers wilt delen, laat dan hieronder je reactie achter.