Nieuwe webshopklanten vinden? Zet in op affiliate marketing!

Ideaal kanaal voor branding én omzet.

1164
Magazine met Richard Branson

Een tijdje vertelden we je al hoe je passief inkomen kunt genereren door te starten met affiliate marketing, dit vanuit de publisherkant. Deze keer gaan we in op de adverteerderskant. Heb je zelf een webshop, dan kan het een slimme zakelijke keuze zijn om je als adverteerder aan te melden bij een affiliate netwerk, om op die manier je bereik te vergroten en extra inkomsten te genereren. We vertellen je hoe dit werkt.

Dit artikel is geschreven voor ondernemers die willen adverteren/hun bereik willen vergroten via affiliate marketing. Ben je juist op zoek naar informatie om affiliate publisher te worden? Lees dan ons artikel ‘Passief inkomsten genereren, kan dat?’

De basis van affiliate marketing

Affiliate marketing, ook performance based marketing genoemd, is een vorm van online marketing waarbij een website (publisher) producten of diensten promoot van een of meerdere adverteerders. Hierbij plaatst de publisher bijvoorbeeld artikelen of banners met daaronder speciale trackinglinks van de betreffende adverteerder. Wanneer een bezoeker op een link klikt en vervolgens een aankoop doet bij de adverteerder, dan ontvangt de publisher commissie. Affiliate marketing is een heel concrete vorm van het B2B2C-model.

Deze commissie is de beloning voor de publisher omdat diegene jou als adverteerder promoot. Vaak gaat het hier om een percentage van het orderbedrag (bijvoorbeeld 3% of 10%). Ook kan het gaat om een vast leadbedrag, dat helemaal afhankelijk is van de waarde van het te verkopen product. Zo zal het leadbedrag voor een dure verzekering hoger liggen dan voor een webshop die nieuwsbriefinschrijvingen wil stimuleren.

Als adverteerder is het van belang dat de commissie dusdanig berekend is dat er nog steeds voordeel/marge te behalen is. Let er daarbij op dat een netwerk ook altijd nog een deel ontvangt bovenop deze commissie, dat is dan weer hun verdienmodel. De exacte hoogte van dit bedrag bespreek je in de contractbesprekingen en wordt de “affiliate marketing network fee” genoemd.Voor de publisher is het van belang dat de commissie interessant genoeg is om de adverteerder te gaan promoten.

De trackinglinks worden in de meeste gevallen verzorgd door affiliate netwerken, waarbij zowel adverteerders als publishers zich aanmelden. Hierover vertellen we je zometeen meer. Eerst gaan we in op de voordelen van affiliate marketing voor adverteerders.

De voordelen van affiliate marketing voor adverteerders

Nu je weet hoe affiliate marketing in zijn werk gaat, vertellen we je graag waarom starten met affiliate marketing een slimme zakelijke zet kan zijn als je zelf online producten of diensten verkoopt en je onderneming wilt boosten. De voordelen van affiliate marketing:

  • Groter bereik, omdat andere websites jou gaan promoten.
  • Hierdoor kun je tevens nieuwe doelgroepen aanspreken.
  • Ook kun je de promotie van bepaalde acties stimuleren, nieuwsbriefinschrijvingen genereren en nieuwe vaste klanten krijgen op de lange termijn.
  • Werkt op basis van no cure no pay, je betaalt alleen wanneer er werkelijk voordeel (sale of lead) is behaald.
  • Vergroot naamsbekendheid. Wanneer er geen sales of leads worden gegenereerd, dan krijg je nog steeds publiciteit. Vooral voor kleinere of startende webshops kan affiliate marketing een opstap zijn naar succes.
  • Goedkope manier van ‘reclame maken’ in verhouding tot alternatieven (zoals Google Ads, radio- en tv-reclame, (online) magazines).
  • Effectieve manier van ‘reclame maken’, want het is geloofwaardiger als anderen je aanprijzen dan wanneer je dat zelf doet.
  • Laagdrempelige en eenvoudige manier van ‘reclame maken’, omdat je eenmalig het werk doet om via een affiliate netwerk alles up en running te krijgen, daarna doen anderen de publishing voor jou. Jij hoeft alleen maar te controleren of alles goed gaat en je promoties, producten of incentives door te geven.
  • Meetbaar, waardoor de ROI gemakkelijk te achterhalen is.

De invloed van jou op publishers

Belangrijk om te weten is de invloed die jij als adverteerder op publishers kunt hebben. Je wilt bijvoorbeeld niet dat anderen jouw product op een ongewenste manier in de markt zetten. Tevens wil je meestal niet dat anderen op jouw merknaam betaald gaan adverteren of dat je bijvoorbeeld commissie moet betalen voor klanten die je toch al zou hebben. Gelukkig kun jij als adverteerder zelf regels stellen omtrent de voorwaarden ter promotie. Tips en voorbeelden:

  • Veel adverteerders sluiten het adverteren op kortingscodes uit, omdat er vaak gezocht wordt op naam + kortingscode. Een alternatief ter promotie van kortingscodes is bijvoorbeeld korting geven bij een nieuwsbriefinschrijving of een landingspagina op de eigen website aanmaken. Ook kun je bijvoorbeeld een exclusieve affiliate actie inzetten waarbij je een korting biedt die alleen voor nieuwe klanten geldig is.
  • Sluit betaald adverteren in ieder geval op je eigen merknaam (Google Ads) uit, want anders moet je met je eigen zoekmachineresultaten concurreren tegen affiliate publishers. Hiermee drijf je de prijzen op en haal je verkeer weg bij je eigen website. Zonde!
  • Overweeg om commissies voor verschillende productcategorieën te differentiëren, omdat op het ene product meer marge zit dan op het andere.
  • De cookietijd is standaard vaak ingesteld op 30 dagen en gaat op basis van laatste klik. Hiermee wordt het genereren van die last click gestimuleerd. Je kunt kiezen voor andere verdienmodellen, waarbij bijvoorbeeld de commissie verdeeld wordt over meerdere publishers of waarbij er een bepaalde tijd tussen de laatste klik en de aankoop moet zitten.
  • Je kunt verlangen van publishers dat ze je bij promotie altijd previews sturen ter controle. Bovendien kun je zelf bannermateriaal aanleveren, zodat de kans groter is dat publishers je promoten op de manier die jij wilt.
  • Publishers kunnen meestal ‘trackinglinks’ aanmaken voor iedere pagina van jouw website. Je kunt dit ook uitsluiten en zelf beslissen van welke pagina’s je directe links aanmaakt.

Kanttekeningen van affiliate marketing voor adverteerders

Hoewel er heel wat voordelen aan affiliate marketing zitten en er veel zelf te sturen is, zijn er toch altijd wat zaken om in het achterhoofd te houden. Denk aan de volgende kanttekeningen en tips:

  • Je betaalt naast commissie aan de publisher, ook een kleine fee aan de affiliate netwerken (tussenpersoon). Zorg dat je goed berekent in hoeverre het rendabel is, want dit komt er bovenop. Betaal je bijvoorbeeld een lead fee van €10 en is de netwerk fee 20%? Dan betaal je die 20% extra over de €10. In totaal betaal je dus €12, waarvan €2 naar het affiliate netwerk gaat.
  • Hoewel het een laagdrempelige manier van adverteren is, moet je toch zeker wel je publishers in de gaten houden. Leven ze de door jou opgestelde voorwaarden na/op welke manier halen ze sales of leads voor je binnen? Bekijk altijd goed de resultaten, controleer opvallende veranderingen in clicks of commissies en onderneem indien nodig actie bij misbruik.
  • Sommige publishers houden hun website niet up-to-date. Het kan daardoor altijd voorkomen dat er verouderd advertentiemateriaal gepubliceerd staat, of oude prijzen, et cetera. Als je dit wilt voorkomen dan moet je tijd investeren om dit in de gaten te houden. Een andere truc kan zijn om maar een beperkt aantal kwalitatieve publishers op je campagne te accepteren, waardoor het onderhoud (maar ook je bereik) beperkt wordt.

De praktische kant: samenwerken met affiliate netwerken

Klinkt starten met affiliate marketing jou als muziek in de oren? Zie je het wel zitten om hier nieuwe klanten mee binnen te halen? Dan is het natuurlijk ook belangrijk om van de praktische kant op de hoogte te zijn.

Om ervoor te zorgen dat anderen jou kunnen promoten, sluit je je aan bij een affiliate netwerk. Dit is een soort tussenpersoon voor adverteerder en publisher. Als jij je aansluit bij een netwerk, kunnen publishers zich aanmelden voor je campagne. Na (jouw) goedkeuring kunnen ze starten met de promotie.

Werken via een affiliate netwerk kost dus een kleine bijdrage en het is niet verplicht. Het enige waar jij voor moet zorgen is de implementatie van een affiliate marketing pixel, die onder andere het bestelbedrag en ordernummer communiceert met het affiliate netwerk. Dit zorgt ervoor dat commissies berekend en uitbetaald kunnen worden wanneer er een sale of lead is gegenereerd. Je kunt ook zelf een platform opzetten, maar dit is ingewikkelder en kost veel meer tijd omdat je dan de automatisering zelf moet bouwen, waardoor de baten voor velen niet opwegen tegen de kosten. Je moet bovendien dan zelf publishers zich aan laten melden. Door je aan te sluiten bij een affiliate netwerk heb je meteen een groot portfolio van publishers tot je beschikking, zeker een voordeel. Bovendien krijg je uitgebreide rapportages van de cijfers, ook heel belangrijk!

Wat kost affiliate marketing?

Als het goed is dan zou affiliate marketing je altijd iets op moeten leveren, zowel naamsbekendheid als meer omzet. De commissie die je uitgeeft kun je bepalen in samenwerking met het affiliate netwerk, zij kunnen je hierin adviseren. Wil je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst extra laten promoten, dan kun je tijdelijke commissieverhoging doorvoeren. Ook leuk is het om een publisher challenge te houden waarbij je de publishers met de meeste sales beloont (bijvoorbeeld met een gift of extra commissie).

De prijs van netwerken is afhankelijk van diverse factoren en is vaak ook onderhandelbaar. Naast een vast maandelijks bedrag bij enkele netwerken betaal je namelijk ook een commissie voor iedere verkoop. Dit zal afhangen van de potentie die een netwerk in je ziet. Je kunt je voorstellen dat een affiliate netwerk zal proberen het maximale eruit te halen. Probeer zeker een tegenbod te doen. Onthoud het volgende:

  • Hoe hoger de commissie voor de publisher, hoe groter de kans dat die jou zal promoten.
  • Hoe hoger de commissie voor het netwerk, hoe groter de kans dat het netwerk publishers zal aansporen om jou te promoten.
  • Hoe hoger de totale commissie die je in totaal betaalt voor publisher en netwerk, hoe lager je winst per product of dienst is.
Affiliate marketing zorgt voor een grotere naamsbekendheid van je merk en producten.

Bij welk affiliate netwerk moet ik me aansluiten?

Er zijn heel wat affiliate netwerken op de markt waar je je als adverteerder bij kan aansluiten. Hieronder noemen we de drie grootste van Nederland. Door je aan te sluiten bij een van deze drie bereik je in ieder geval veel publishers. Je kunt je overigens ook bij meerdere netwerken aansluiten, maar dat kost alleen maar tijd en geld dus is vooral voor starters niet aan te raden.

We kunnen je helaas geen concrete kosten of bepaalde relevantie cijfers geven, omdat de netwerken dit vaak niet vrijgeven en het tevens afhankelijk is van de grootte van een webshop en van de branche. Vraag bij interesse daarom vrijblijvend informatie aan bij een of meerdere netwerken. Je kunt natuurlijk ook offertes opvragen bij meerdere partijen en dan een keuze maken.

1. Tradetracker

Het grootste netwerk van Nederland Tradetracker heeft meer dan 3000 campagnes onder de hoede. Ze staan bekend om een uniek attributiemodel (uitbetalingsmodel / hoe de verdeling van commissie is), namelijk Real Attribution. Hierbij kies je in percentages hoe de verdeling van de commissie over verschillende touchpoints (kliks) wordt verdeeld. Hiermee wordt het voor publishers die normaal vroeg in de funnel komen, interessanter om jou te promoten. Ze hebben ook nog keuze uit vier andere attributiemodellen, waaronder first- en last click.

Verwacht verder bij Tradetracker een gebruiksvriendelijke interface en toegewijde accountmanagers (zowel landelijk als internationaal) die je campagne tot een succes proberen te maken.

2. Awin

Ook Awin is een goede keuze voor adverteerders, met name als je actief bent in meerdere landen. Awin is een paar jaar geleden ontstaan als fusie tussen Zanox en Affiliate Window. Daarnaast heeft het ook de netwerken FamilyBlend en Affilinet overgenomen. Iedere adverteerder krijgt een eigen accountmanager aangewezen die je begeleidt en helpt waar nodig. Bij Awin zijn in totaal meer dan 200.000 actieve publishers aangesloten in meerdere landen. Enkel in Nederland is het netwerk van Tradetracker wel een maatje groter. Bovendien heeft Awin een krachtige interface waarin veel focus op cijfers en metingen ligt. Zo zie je snel wat de opbrengsten zijn via welke publisher.

3. Daisycon

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Daisycon richt zich vooral op adverteerders in fashion, finance, telecom, reizen en energie. Ze zijn onderscheidend in het aanbod vergelijkingtools, dus als jouw product of dienst daar geschikt voor is dan is Daisycon een goede keuze.


Als adverteerder starten met affiliate marketing?

Je hebt nu heel wat informatie gekregen over starten met affiliate marketing als adverteerder. Om ermee te beginnen vergelijk je de prijzen van de netwerken of kies je bij voorbaat een netwerk uit. Vervolgens maak je samen met je toegewezen accountmanager alles in orde en ben je klaar om meer geld binnen te halen!

Denk je dat je er zelf niet helemaal uitkomt, vind je het lastig of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Vraag dan hulp aan een gespecialiseerd online marketingbureau.

Vorig artikelWat is ICP-aangifte en hoe werkt het?
Volgend artikelWaar let je op bij het kopen van een monitor?