De 3 meest onderschatte marketingkanalen

Haal meer uit je marketing!

50

Marketing is cruciaal in het bereiken van potentiële klanten en het overhalen van bestaande klanten om nieuwe aankopen te doen bij jouw bedrijf. Er zijn verschillende kanalen die je kunt gebruiken in je marketingstrategie, maar ze worden lang niet altijd allemaal optimaal benut door bedrijven. We bespreken drie van de meest onderschatte marketingkanalen.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een vertrouwde en beproefde vorm van marketing om in contact te komen met de doelgroep, maar wordt desalniettemin vaak als ouderwets betiteld. Dit terwijl e-mailmarketing nog volop in ontwikkeling is, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering. E-mailmarketing heeft verschillende voordelen. Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres en het is enige medium waarbij mensen er zelf voor kiezen om reclame te ontvangen. In tegenstelling tot met social media is er geen sprake van algoritmes die bepalen wie wat te zien krijgen. Ook kunnen e-mails gepersonaliseerd worden. Daarnaast is e-mailmarketing zeer goed meetbaar, omdat je weet hoeveel mensen je e-mails ontvangen, openen en hoeveel clicks het oplevert. Verschillende onderzoeken laten daarnaast zien dat iedere euro die je als bedrijf uitgeeft aan e-mailmarketing, gemiddeld rond de 40 euro oplevert aan omzet.

LinkedIn

LinkedIn valt onder de social media platformen, maar is wel een vreemde eend in de bijt. Het beeld heerst dat dit vrijwel exclusief het domein is van sales- en marketingprofessionals. De realiteit is anders, want LinkedIn raakt ongeveer iedere mogelijke beroepsgroep. Ook jouw klanten zitten waarschijnlijk op LinkedIn, zeker in het geval je dat klanten andere bedrijven zijn. LinkedIn is aanzienlijker populairder dan je wellicht denkt, en daarom is het zonden om er geen gebruik van te maken in je marketingstrategie. Maar let op: zorg ervoor dat de relevante profielen op orde zijn als visitekaartje van je bedrijf.

Word-of-mouth

Mond-tot-mondreclame is de reclame waar je als ondernemer het minste invloed op hebt. Je weet immers niet wie je ermee kunt bereiken of het inderdaad plaatsvindt zoals jij het je voorstelt. Maar tegelijkertijd is het wel een belangrijke vorm van reclame, omdat er iets heel belangrijks aan ten grondslag ligt: de positieve ervaring die iemand met jouw bedrijf heeft. Dat haalt eerder een derde persoon over om klant bij jou te worden dan een gelikt bericht op social media, omdat er een basis van vertrouwen mee gecreëerd wordt. Mond-tot-mondreclame is reclame die je moet verdienen door alles op alles te zetten om je best te doen voor je klanten. Daar moet je wellicht een aantal stapjes extra voor zetten, maar wat je ervoor terugkrijgt is onbetaalbaar.

Het loont dus zeker om ook in te zetten op marketing via deze kanalen. Uiteraard is het zaak om niet als irritant over te komen, dus ga gedoseerd te werk in plaats van potentiële klanten te bedelven onder eindeloze marketinguitingen vanaf jouw kant.

Vorig artikelWaarom je de verwarming op kantoor beter niet gebruikt
Volgend artikelHoe een IT Roadmap helpt in het toekomstbestendig maken van je organisatie