Wat houdt de ISO 9001 certificering precies in?

Zeker van kwaliteit dankzij ISO 9001.

90
man aan het werk achter computer

Als organisatie is het van belang om constant te kijken naar hoe je kwaliteit kunt bieden en kunt blijven innoveren. Er zijn speciale certificaten die staan voor een kwaliteitsgarantie. ISO 9001 is een van de grootste.

Twijfel je om met je bedrijf een ISO 9001 certificering te behalen? Goede keuze, het biedt namelijk veel voordelen. Zo is het een zekerheid dat je kwaliteit levert aan je klanten. Het ISO 9001 certificaat toont namelijk aan dat je een constante kwaliteit handhaaft in de bedrijfsvoering, producten en/of diensten. Simpel gezegd is het een middel dat ervoor zorgt dat je klanten erop kunnen vertrouwen dat zaken met je doen geen slechte keuze is. Maar hoe haal je het ISO 9001 certificaat en waaraan moet je precies voldoen?

ISO 9001 eisen

De eisen van ISO 9001 zijn door de NEN volledig uitgewerkt. Het volledig doornemen vergt daardoor veel tijd. Om je een beetje op weg te helpen hebben we de specialisten van Diks Process Support gesproken. Zij vertellen dat het in te delen valt in 10 hoofdstukken:

Hoofdstuk 1 tot en met 3 zijn wat algemene eisen; denk aan basisregels, definities, termen en wijzigingen. In hoofdstuk 4 tot en met 10 staan specifieke eisen. Deze zijn het belangrijkst voor je organisatie en daar gaan we wat ook graag wat dieper op in:

  • Hoofdstuk 4 – In dit hoofdstuk ligt de nadruk op wat kwaliteit voor je bedrijf betekent. Dus denk aan onderwerpen als ‘risicomanagement’ en ‘stakeholdermanagement’.
  • Hoofdstuk 5 – Dit hoofdstuk gaat over leiderschap en de betrokkenheid van het management binnen de organisatie. Neemt de directie verantwoordelijkheid en zijn zij betrokken bij het interne kwaliteitssysteem?
  • Hoofdstuk 6 – In dit hoofdstuk wordt nagedacht over hoe de punten uit hoofdstuk 4 kunnen worden omgezet naar concrete acties. Er wordt onder andere een planning gemaakt en er worden speciale doelstellingen opgesteld.
  • Hoofdstuk 7 – Dit hoofdstuk zorgt er ook voor dat er veel zaken concreet worden gemaakt. Er worden onder andere personen aangewezen die het kwaliteitssysteem gaan implementeren, aanpassingen gedaan aan de werkvloer zodat processen goed kunnen worden uitgevoerd en er wordt gekeken hoe de kennis van de personen die de processen uitvoeren op pijl kan worden gehouden.
  • Hoofdstuk 8 – In dit hoofdstuk gaat het over de uitvoering: plannen en afspraken maken die invloed hebben op de kernactiviteiten van je bedrijf.
  • Hoofdstuk 9 – Dit hoofdstuk gaat over het evalueren van de aanpassingen en prestaties. Wat voor effect hebben de aanpassingen binnen de organisatie gehad en hoe ga je dit toetsen. Denk bijvoorbeeld aan interne audits en klantreviews.
  • Hoofdstuk 10 – Het laatste hoofdstuk gaat over het verder verbeteren van de bestaande processen. Hierbij is de input uit hoofdstuk 9 erg belangrijk.

Aan de slag met ISO 9001

Begin vandaag nog met je bedrijf klaarmaken voor een ISO 9001 certificering. Zoals we al aangaven heeft dit een hoop voordelen voor zowel je bedrijf als je relaties. Het is verstandig om een specialist in de arm te nemen doordat het relatief taaie stof is. Een specialist kan je er snel en eenvoudig doorheen leiden, zodat je binnenkort ook voldoet aan de ISO 9001 certificering!

Vorig artikelInvesteren in chalet goede keuze? Workation, vakantie & verhuur in één!
Volgend artikelDe voordelen van een (voordelige) keuken op kantoor