Wat is een bedrijfsplan en waarom heb je het nodig?

Een goede voorbereiding is het halve werk.

1389
Man kijkt naar bedrijfsplan

Als eigenaar van een bedrijf wil je niets liever dan je bedrijf zo succesvol mogelijk maken. Logisch natuurlijk, maar hoe doe je dat? Als nieuwe ondernemer is het niet altijd gemakkelijk. Er zullen voor- en tegenslagen zijn, maar als je een sterk bedrijfsplan hebt waar je op kunt bouwen en eventueel op terug kunt vallen, sta je te allen tijde sterker in je schoenen.

Wat is een bedrijfsplan?

Een bedrijfsplan is een document dat je opstelt voordat je begint met je bedrijf. Je gebruikt het op een duidelijk plan te maken voor je bedrijf en een soort roadmap voor jezelf te creëren. In een bedrijfsplan, ook wel ondernemingsplan of businessplan genoemd, beschrijf je de ‘wat, hoe en wie’ van je bedrijf:

  • Wat ga je doen?
  • Hoe ga je het doen?
  • Wie heb je ervoor nodig?

Het doel van een bedrijfsplan is dat je alle sterke punten, zwakke punten, kansen en risico’s van je bedrijf in kaart brengt. Dit noem je ook wel een SWOT-analyse. Tegelijkertijd vertel je wat de bron van inkomsten wordt en hoe je de inkomsten gaat behalen. Ook een visie en een missie zijn een belangrijk onderdeel.

Op deze manier zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet en in essentie voor jezelf controleert of je onderneming kans van slagen heeft. Een bedrijfsplan schrijf je dus met name zelf, maar kan ook gebruikt worden om eventuele investeerders die je nodig hebt te overtuigen om in stappen.

Hoe maak je een bedrijfsplan?

Een bedrijfsplan opstellen is dus een essentieel onderdeel van het starten van een bedrijf, maar het is niet altijd gemakkelijk om ervan verzekerd te zijn dat je niets over het hoofd ziet. In hoofdlijnen bestaat een bedrijfsplan uit drie hoofdstukken?

  1. Wie ben jij of jullie?

Beschrijf jouw of jullie achtergrond. Waar ben je of zijn jullie goed en wat zijn de mindere kwaliteiten? Waarom ben jij of zijn jullie de ideale persoon om dit bedrijf te beginnen? Als je weet hoe je elkaar aan kunt vullen en weet welke kwaliteiten er niet aanwezig zijn, maar wel nodig, dan weet je waar nog extra resources nodig zijn. Heb je direct extra medewerkers nodig of kan je meteen beginnen?

2.Wat voor bedrijf is het?

In dit hoofdstuk ga je de bedrijfsvoering uitleggen. Leg uit wat je gaat doen en hoe je denkt dat je succesvol zal zijn. Ideaal gezien beschrijf je hier je visie voor de komende jaren, zodat zowel jij als je eventuele investeerders weten welke richting het bedrijf in zal gaan. Wie is bijvoorbeeld je doelgroep en hoe ga je die aanspreken? Heb je nagedacht over een marketingstrategie en hoe je ervoor zorgt dat je klanten gaat krijgen? Vergeet niet in kaart te brengen wie je concurrenten zijn en wat je toegevoegde waarde is ten opzichte van je concurrenten.

3. De financiën

Dan het financiële gedeelte, hoe ga je zorgen voor winst en wat heb je nodig om dat te behalen? Een sterk financieel plan zorgt voor een stabiele start en bereid je voor op eventuele tegenvallers. Zaken waar je aan moet denken zijn ondere andere:

  • Moet je producten inkopen, zoals een winkelvoorraad of potten verf als je schilder bent?
  • Welke middelen heb je nodig om aan de slag te gaan? (inventaris, machines, tools, etc.)
  • Hoeveel omzet verwacht je te maken?
  • Hoeveel werk kun je maximaal verzetten?
  • Wat is je verkoopmodel?

Denk er hiernaast ook aan hoe je de administratie gaat doen, ook dat moet immers gedaan worden. Ook een boekhouder is niet gratis natuurlijk, houd hier rekening mee. Andere zaken die vaak over het hoofd worden gezien zijn verzekeringen, reiskosten en een website.

Laat je goed adviseren!

Klinkt dit allemaal wat ingewikkeld en kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van een bedrijfsplan? Dan is het wellicht een goed idee om een bedrijfsplantraining te volgen. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn. Vanaf slechts €49,50 volg je een cursus van bedrijfsplantraining.nl. De training neemt je op een geduldige en eenvoudige manier mee door alle benodigde stappen van een bedrijfsplan en zorgt ervoor dat jij meer vertrouwen krijgt in je eigen bedrijf. Bovendien krijg je voor dit bedrag ook een professionele haalbaarheidsanalyse op basis van je plan

Een klein bedrag voor veel extra zekerheid!


Vorig artikelThe Content Case: succes voor de lange termijn dankzij SEO
Volgend artikelLaadpalen elektrisch auto verplicht voor bedrijven