Tips voor beginnende interim managers

Door je als interim CFO aan te sluiten bij een bureau ben je verzekerd van werk en/of inkomen

781

Heb je de nodige ervaring als manager en heb je al tal van bedrijven uitgespeeld? Zoek je vrijheid, maar voel je je beperkt in je huidige positie en heb je het idee dat je meer uit je kennis en kunde kunt halen? Wellicht past een interim manager functie wel goed bij je. Maar hoe begin je en waar houd je rekening mee? We geven je een aantal tips.

Waarom kiezen voor werken op interim basis?

Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een functie op interim basis. De een wil meer vrijheid en flexibiliteit, de ander heeft het idee dat hij of zij meer uit zichzelf kan halen en meer uitdaging vindt op interim basis. Meer controle over de balans tussen werk en privĆ©, mogelijkheden om meer te gaan verdienen en meerdere bedrijven kunnen helpen zoals jij dat wilt. Vlotte ontwikkeling, omdat je een kijkje in de keuken neemt van meerdere bedrijven. Snel je krachten herkennen en je klaarstomen voor nog meer carriĆØre mogelijkheden. Het zijn allemaal redenen om de stap te zetten naar werken op interim basis.

Interim versus freelance werken

Bij een interim functie vervul je tijdelijk een functie bij een bedrijf. Je neemt hier echt een plaatsvervangende rol in. Dit kan als freelancer (zelfstandig ondernemer) of onder contract bij een detacheringsbureau. Dit bureau zet zich in als schakel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Bovendien betalen ze jouw salaris uit (detacheringsbureau is in dit geval werkgever). Ze kijken vaak samen met jou in overleg bij welke opdracht jij goed past. Voor je het weet vervul je tijdens iemand haar zwangerschapsverlof haar functie of pak je tijdelijk de rol van een ontslagen manager over.

Als freelancer werk je altijd voor jezelf, rechtstreeks met de klant en zonder tussenpersoon. Dit kan meer vrijheid bieden, maar ook meer onzekerheid. Als interim weet je vaak vooraf hoelang je voor een bepaalde functie aangesteld bent en krijg je als aangesloten interim via het detacheringsbureau uitbetaald bij ziekte, vakantie of wanneer je geen opdrachten hebt.

Bij freelance werken (dus ook als interim zonder aansluiting bij een detacheringsbureau) ben je in alle gevallen zelf verantwoordelijk voor een oplossing wanneer je ziek bent of geen opdrachten bemachtigt (je kunt wel een AOV afsluiten). Een persoonlijke keuze van wat het beste bij je past.

Hoe vind je opdrachten als startende Interim Manager?

Heb je besloten dat een interim functie goed bij je past, dan ben je wellicht benieuwd hoe je een start maakt als beginnende interim professional. Daarvoor kun je dus terecht bij een bureau dat schakelt tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Een goed voorbeeld is Boer & Croon, die zich specifiek richt op interim manager functies en zowel kansen biedt aan young professionals als aan ervaren managers. Wat dacht je bijvoorbeeld van interim CFO (Chief Financial Officer), oftewel Interim Finance Manager? Je komt in ieder geval genoeg mogelijkheden als je eens rondsnuffelt naar de mogelijkheden via detacheringsbureaus.

Interim CFO

Pas op deze valkuilen bij een nieuwe opdracht

Heb je een gave opdracht te pakken en kun je niet wachten om er vol enthousiasme tegenaan te knallen? Vaak is het advies om in het begin niet te gretig aan de slag te gaan. Probeer het bedrijf en alles wat daarachter zit juist eens van een afstandje te bekijken om een frisse blik te behouden. Die heb je nu nog en die moet je koesteren voordat je volledig opgaat in de opdracht. Zorg er overigens ook voor dat de opdracht, de afspraken en het contract duidelijk zijn voor alle partijen voordat je begint, om te voorkomen dat er later onenigheden ontstaan. Denken ā€˜dat kijk ik later wel hoe het looptā€™ is vaak geen best practice.

Overige tips om op te letten als interim manager

Als interim manager moet je er rekening mee houden dat je in een bedrijf kunt belanden dat een complete chaos is. Als immers alles piekfijn op orde zou zijn, dan zou jouw functie ook wel een beetje overbodig zijn. Kortom, het is belangrijk dat je je instelt op onverwachte situaties die mogelijk gaan komen.

Ook is het van belang dat je vooraf duidelijke afspraken maakt met alle betrokken (bijvoorbeeld over welke dagen je op kantoor bent), zodat men later niet van je denkt dat je eigenlijk helemaal niet geĆÆnteresseerd bent. Houd er rekening mee dat niet iedere werknemer binnen het bedrijf op dezelfde manier tegen (voor jou misschien logische) zaken aankijkt. Wees flexibel waar mogelijk en laat merken dat je er alles aan doet om de organisatie naar een hoger level te tillen.

Vorig artikelEen nieuwe kantoorruimte? Zo maak je hem ready to settle!
Volgend artikelTips voor professionele website fotografie