Tevreden medewerkers zorgen voor betere resultaten en productiviteit, en daarnaast minder verzuim en verloop. Een goede reden om regelmatig onderzoeken uit te voeren om te achterhalen waar personeel tegenaan loopt, waar verbeterpunten liggen en hoe je hen meer kunt motiveren. We geven je een aantal tips!
Waarom een medewerkerstevredenheidsonderzoek?
Medewerkers die tevreden zijn over hun werk, werkomgeving en leiding en cultuur in de organisatie, kunnen effectiever bijdragen aan resultaten van de onderneming. Ook krijg je daarmee als werkgever meer inzicht in de organisatie en de manier van leidinggeven, waardoor je zelf ook krachtiger kunt gaan werken. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is daarom voordelig voor beide partijen.
Motivatievoordelen in cijfers
Uit onderzoek van Solkie, specialist op het gebied van effectieve digitale Ć©n leuke medewerkerstevredenheidsonderzoeken, blijkt dat het motiveren van medewerkers uitstekende resultaten geeft. Een inzicht in de voordelen met gemiddelde cijfers:
- 20% verhoging van productiviteit
- 10% verhoging van klanttevredenheid
- 37% minder verzuim en 65% minder verloop
- 22% meer marge!
Hoe voer je een tevredenheidsonderzoek uit?
Een goed medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren is lastiger gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je als leidinggevende zelf aan de slag gaat met het opstellen van vragen en het achterhalen van eventuele pijnpunten. Je loopt namelijk het risico dat je in een tunnelvisie zit.
Tip is daarom om te zorgen voor vraagstellingen waarbij medewerkers niet al een bepaalde richting ingeduwd worden. Geef ze de kans om open en eerlijk te antwoorden en geef ook ruimte voor het toelichten van hun meningen.
Wijs respondenten op de anonimiteit van het onderzoek, zodat ze eerlijke antwoorden in plaats van sociaal wenselijke antwoorden geven. Je wilt immers Ć©cht weten wat er speelt op de werkvloer.
Zorg voor een gemakkelijk in te vullen vragenlijst, want zo vergroot je de kans op (waardevolle) respons. Doe liever eens in de zoveel tijd een kort onderzoek, dan eenmalig een gigantisch onderzoek. Medewerkers haken bij een te lang onderzoek namelijk sneller af, waardoor je risico loopt op korte en onvolledige antwoorden.
Door beknoptere maar frequentere to-the-point onderzoeken uit te voeren kun je in de toekomst meten of je aanpak op basis van het onderzoek ook echt geholpen heeft volgens de meningen van je personeel.
Expert inschakelen voor onderzoek
Om zeker te weten dat je een goed onderzoek opzet, is het slim om een expert in te schakelen. Een goed voorbeeld is Solkie. Deze partij zet digitale vragenlijsten op die veilig en simpel te beantwoorden zijn via computer of mobiel.
Met verschillende animaties en game elementen is het mogelijk om een interactief onderzoek op te zetten. Vanuit het dashboard zijn alle reacties overzichtelijk in te zien, zodat je op basis van actuele gegevens vragenlijsten bij kan stellen.
Solkie geeft je ook diverse tips voor het verhogen van het werkgeluk onder medewerkers. Volgens hen is de medewerkerstevredenheid de hartslag van je organisatie. Zorg voor een fijne werksfeer op basis van feedback, dat is beter voor medewerkers, de leidinggevende Ć©n het bedrijf in het algemeen!
Implementeren: doe iets met feedback!
Het opzetten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken is Ć©Ć©n ding, maar werkelijk iets doen met de resultaten is weer iets anders. Het komt vaker in organisaties voor dat er onderzoeken worden uitgevoerd, waarna er vervolgens niets met de resultaten wordt gedaan. Zo komt er geen verbetering en loop je ook nog eens het risico dat medewerkers zich niet gehoord voelen. Een laatste tips is dus, doe iets met de feedback. Zo breng je het werkgeluk en de effectiviteit in de organisatie naar een hoger niveau. Succes!