Portfolio uitbreiden en steentje bijdragen met vrijwillige projecten, iets voor jou?

Interview met De Nieuwe Gevers, een platform waar professionals en non-profit samengebracht worden.

708
De Nieuwe Gevers Interview B2B2C

Bij B2B2C.nl werden we onlangs benaderd over een mooi initiatief: De Nieuwe Gevers. Zij hebben een platform opgericht waarbij ze non-profit organisaties en professionals samenbrengen voor het uitvoeren van projecten. Om zo meer impact te maken. Deze projecten gaan van marketing en events tot fotografie, design en nog een aantal andere branches (bekijk hier de projecten).

Het voordeel voor organisaties: professionele hulp krijgen op pro bono basis. En voor jou als professional: je portfolio uitbreiden en op een leuke en interessante manier je steentje bijdragen. Is dit iets voor jou? We laten Juul (Julian Hoogendoorn) van De Nieuwe Gevers aan het woord om er wat meer over te vertellen.

Juul, kun je wat meer over jezelf en De Nieuwe Gevers vertellen?

Ik ben de oprichter van De Nieuwe Gevers. Ik kom zelf uit de digitale sector, waar ik werkzaam was bij een agency als user experience designer. Ik werkte parttime waardoor ik 1 dag per week overhield voor dingen die ik zelf belangrijk vond. Deze dag kleurde ik vaak maatschappelijk in.

Zo heb ik Fuusje in deze tijd opgericht, een vrolijk infuus voor kinderen. Dit was één van mijn eerste ervaringen om mijn skills in te zetten voor het goede. Door die ene dag creëerde ik een mooie balans tussen een commerciële baan en het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Dit inspireerde mij later om De Nieuwe Gevers op te zetten. De Nieuwe Gevers is een beweging waar we mensen volledig in staat stellen om met hun skills de wereld net wat mooier te maken dan gister.

Juul van De Nieuwe Gevers in het midden.

Hoe zijn jullie op het idee van De Nieuwe Gevers gekomen?

Ik merkte dat meerdere collega’s om mij heen struggelden met hetzelfde gevoel dat ik had; graag meer impact willen maken. Dat ene knaagje, waardoor je soms twijfelt aan de waan van je commerciële (werk)dag. Ondanks de interesse, merk je dat mensen het moeilijk vinden om die stap te zetten.

Fuusje zette daarmee stiekem een grotere ambitie in werking. Wat als meer mensen hun tijd en ervaring zouden kunnen inzetten voor het goede? Nee. Niet al hun tijd, maar een klein deel van hun tijd. Dat is vaak al genoeg. Wat als er een grote community zou ontstaan van talentvolle denkers, makers en doeners die hun skills doorgeven? Vanuit die gedachte zette ik een intern initiatief op bij mijn vorige werkgever, waarin we de bank-uren (de loze uren tussen projecten) gingen teruggeven aan maatschappelijke organisaties.

Dit ging zo goed dat we uiteindelijk besloten om hier een platform voor te ontwikkelen, waardoor dit mogelijk zou worden voor iedereen. Ondertussen hebben we onze banen opgezegd, een kantoortje gescoord en een groep vakidioten gevonden die ook in onze missie geloven.

Het resultaat van dit experiment is De Nieuwe Gevers. Sindsdien helpen we meer dan 150 maatschappelijke organisaties, er zijn meer dan 2500 professionals aangesloten en we hebben meer dan €1.000.000 pro-bono werk mogelijk gemaakt!

De Nieuwe Gevers Interview met B2B2C.nl

Wat zijn de voordelen voor organisaties?

We zagen bij veel maatschappelijke organisaties dat er wel heel veel wensen en ambities zijn, maar niet altijd de tijd, mensen en middelen om deze te realiseren. Projecten blijven soms lang op de plank liggen, of worden door een gebrek aan capaciteit helemaal uitgesteld. En dat is jammer. Via ons platform kunnen organisaties deze beperkingen achter zich laten en wél stappen naar voren zetten. Of ze nou juist ondersteuning willen in de uitvoer (handjes), of iemand die met ze meedenkt (coacht) of kennis aan hun team komt geven.

Organisaties worden gekoppeld aan een professional die gericht komt ondersteunen, daar waar de meeste behoefte ligt. Zo tillen we organisaties naar het volgende niveau en stellen we ze in staat om meer impact te maken en te werken aan hun missie en visie. Altijd al een nieuwe website willen hebben, een gedegen strategie voor Social Media of een toffe animatie? Het kan allemaal.

Wat zijn de voordelen voor de pro-bono professionals, de opdrachtnemers?

Wie goed doet, goed ontmoet. Simpel, maar waar. We zien dat veel professionals, door het doen van projecten, betekenis ervaren en het een gevoel van zingeving oplevert. En dit is soms precies wat ze in hun betaalde baan missen. Dit was bij mij vroeger ook wat er knaagde. Dus dat als eerste; mensen voelen zich goed door zich pro-bono in te zetten voor mooie initiatieven. Verder is het natuurlijk een mooie manier om je (maatschappelijke) netwerk uit te breiden. En te bouwen aan een betekenisvol CV. Je doet inspiratie op, door je eens met hele andere mensen & vakgebieden te omringen. Zal ik nog even doorgaan ;)?

Je ontwikkelt natuurlijk ook je professionele skills door nieuwe projecten op te pakken, of je kunt eens iets buiten je comfort-zone doen. En als laatste: het gaat bij ons altijd om projecten, afgebakende vraagstukken met een duidelijk begin- en eindpunt. Overzichtelijk, en goed te combineren met je andere verantwoordelijkheden. Je zit niet meteen ergens lange-termijn aan vast maar komt gericht bij 1 vraagstuk ondersteunen.

B2B2C Interview De Nieuwe Gevers

Jullie moeten De Nieuwe Gevers natuurlijk draaiende houden, zijn er aan een samenwerking onkosten verbonden en voor wie?

Maatschappelijke organisaties investeren een vast bedrag per jaar in ons en kunnen daarna zonder limiet samenwerken met alle professionals uit ons netwerk. 12 maanden lang. Organisaties kunnen zo wel 10-15x zoveel gedaan krijgen met hun budget 🙂 Daar moedigen we zo ook in aan en helpen we ze bij.

Het is een flinke klus om meer dan 150 maatschappelijke organisaties zo goed mogelijk te ondersteunen. Dit doen we met een geskillt team, van impact consultants die ze inhoudelijk begeleiden tot developers die ons platform verbeteren. We hebben dit model samen vormgegeven met de eerste organisaties uit onze pilot en we zijn blij dat we een model hebben kunnen vinden waarmee iedereen er op vooruit gaat! Win-win-win.

Wat als ik zelf impact wil maken met mijn skills?

Leuk! Ik zeg doen. Je kunt echt al met een paar uurtjes inzet een organisatie enorm verder helpen. Aanmelden is makkelijk, je maakt binnen een paar minuutjes een account aan op ons platform. Ga daarvoor naar denieuwegevers.nl/aanmelden. En dan kun je aan de slag.

Kijk in het projecten aanbod om te zien welke organisaties op dit moment ondersteuning zoeken. Zoek een project en organisatie uit die je aanspreken en maak er een mooie samenwerking van. Liever nog even wachten? Zet dan je email-notificaties aan om op de hoogte te blijven van alle nieuwe maatschappelijke klussen. Zo kun je van start gaan op het moment dat jou beter uitkomt.

Je kunt zo vaak een project doen als je wilt, we hebben professionals die het ene na het andere projecten oppakken. Maar als je gewoon 1x goed wilt doen is dat natuurlijk ook helemaal goed!

Enthousiast geworden? Kijk welke organisaties op dit moment ondersteuning zoeken of maak makkelijk je profiel aan. Vragen? Juul staat voor je klaar: [email protected]

De Nieuwe Gevers B2B2C
Vorig artikel4 tips voor een goede vergadering
Volgend artikelInvesteren in chalet goede keuze? Workation, vakantie & verhuur in één!