Wil je een nieuwe website laten maken? Dan wil je natuurlijk het liefst iemand inhuren die dat goed kan en die dat ook nog snel genoeg realiseert. Als diegene dan ook nog voordelig is dan is het plaatje compleet. Maar hoe vind je nu een websitebouwer aan de beste prijs-kwaliteit? We geven je een aantal tips!
Vergelijken door offertes op te vragen
Ken je iemand om je website te bouwen, dan is dat natuurlijk erg handig. In andere gevallen kun je ook een zoekopdracht in Google uitvoeren. Wil je echter zo voordelig mogelijk uit zijn, dan is zoān zoektocht vaak niet de meest tijdsefficiĆ«nte manier.
Gelukkig zijn er ook websites waarop je een aanvraag kunt doen voor het bouwen van je website. Na aanvraag ontvang je een aantal relevante offertes. Je zit nergens aan vast, dus kunt altijd nog besluiten om van de aanbiedingen weg te stappen.
Je kunt hier gratis website offertes vergelijken. Je ontvangt via e-mail binnen 24 uur tot zes relevante, vrijblijvende offertes die aansluiten bij je opdracht.
TIP: zorg voor een concrete opdrachtomschrijving
Opdrachtgevers hebben vaak goed in hun hoofd zitten wat ze willen met hun nieuwe website. Het is belangrijk om die wensen zo duidelijk mogelijk over te brengen naar potentiƫle opdrachtnemers. Een concrete opdrachtomschrijving is om de volgende redenen een must:
- Je kunt pas goed offertes vergelijken als iedere aanbieder een aanbod doet voor dezelfde werkzaamheden.
- Je weet pas zeker dat de prijs aansluit bij je budget als je zeker weet dat je ook alles krijgt wat je wilt voor dat budget. Je loopt anders het risico dat er extra werkzaamheden op nacalculatie bijkomen, waardoor de prijs alsnog oploopt.
Heb je overigens geen concreet plan met de website en ben je juist ook op zoek naar advies? Dan kun je natuurlijk ook op basis daarvan offertes laten uitbrengen. In dat geval kies je voor het aanbod dat volgens jou het meest creatief en interessant is.
Hoe stel je een goede opdrachtomschrijving op?
Je weet nu het belang van een goede opdrachtomschrijving, maar die vervolgens ook daadwerkelijk opstellen is natuurlijk een ander verhaal. Daarom hier een aantal concrete tips voor het schrijven van een opdrachtomschrijving voor het laten maken van een website:
- Zet alleen de belangrijkste informatie in de opdrachtomschrijving en ga niet te diep in op side-information. Opdrachtnemers hebben immers geen zin om ellenlange documenten door te lezen, dus ben concreet en to-the-point. Later informatie aanleveren kan altijd nog.
- Benoem natuurlijk wel het onderwerp + de doelgroep, want het is altijd fijn als een opdrachtnemer hier ervaring en/of affiniteit mee heeft.
- Het is handig als je een sitestructuur in gedachten hebt. Hoe meer je hierover weet, hoe gemakkelijker het voor de potentiƫle opdrachtnemer is om een prijs te bepalen.
- Voorkeur voor een CMS? Dan moet je dat zeker melden!
- Gaat het om een website of webshop? In dat laatste geval moet de websitebouwer extra skills hebben om een koppeling met een betalingsplatform te maken. Hier komen ook andere technische zaken bij kijken. Ook dit is dus belangrijk om te vermelden.
- Zijn er nog andere plug-ins die gekoppeld moeten worden, bijvoorbeeld een e-mailplatform? Ook dat is handig om direct in de opdrachtomschrijving te zetten.
- Binnen hoeveel tijd verwacht je oplevering? Geef een tijdsindicatie mee, voordat je dadelijk goedkeuring geeft aan iemand en vervolgens onbedoeld op een wachtlijst eindigt.
- Blok je verwachtingen op in punten in plaats van lange teksten, zo wordt het een stuk overzichtelijker.
- Gaat het om een eenmalige klus of wil je later ook nog terecht kunnen bij diegene voor eventuele vragen of werkzaamheden? Vraag in dat laatste geval wat de kosten zijn voor latere werkzaamheden en of de websitebouwer daar Ć¼berhaupt voor openstaat.
- Een budgetrichtlijn geven is van de ene kant handig om niet overspoeld te worden met aanbod. Van de andere kant duw je hiermee een opdrachtnemer al een richting in. Misschien kan diegene het wel veel goedkoper dan dat je verwacht. Of je een budgetrichtlijn geeft is daarom een keuze die je zelf moet overwegen.
Samengevat is het belangrijk dat je zo duidelijk mogelijk specificeert hoe de website eruit moet komen zien, hoe die opgebouwd moet worden en wat je van de opdrachtnemer verwacht. Dus liever niet: āik heb een website nodig, wie kan mij helpenā, maar beter āik heb een website nodig en dit is wat ik zoek en verwacht: concrete opsommingā.
Offertes beoordelen
Op het moment dat je verschillende vrijblijvende offertes hebt ontvangen dan is het een kwestie van beoordelen. Kijk je naar prijs of juist naar toelichting, of beslis je op basis van gevoel? Of juist op een combinatie van factoren? Die keuze is natuurlijk aan jou.
Tip is in ieder geval om voor jezelf na te lopen of alle onderdelen benoemd zijn in de offerte. Nadat je een offerte bevestigt is het slim om de onderdelen + prijs nog eens concreet op te sommen en terug te koppelen, zodat er later zeker geen misverstanden ontstaan.
Heb je naar aanleiding van de offerte nog vragen aan de opdrachtnemer? Altijd stellen, liever twee keer te veel dan Ć©Ć©n keer te weinig. Zo weten jullie zeker dat jullie neuzen dezelfde kant op staan en bouwen jullie samen naar een succesvol resultaat.