Starten met social media marketing, do or don’t?

Het inzetten van social media heeft veel voordelen, mits je het goed aanpakt.

882
social media marketing doen of niet

Sommige producten en diensten lenen zich perfect om te promoten via social media. Van aantrekkelijke foto’s van beautyproducten en vakanties tot productdemonstraties en het delen van interessante webinars, er is altijd wel een manier te vinden om je onderneming met social media te laten groeien. In dit artikel geven we je tips voor het opzetten van je social mediastrategie.

Past social media bij mijn bedrijf?

Ondernemers vragen zich soms af of het inzetten van social media past bij hun bedrijf. Sommigen voelen zelfs de verplichting om er iets mee te doen. Ons advies, doe het alleen als je er interesse in hebt én tijd in wilt steken. En besef dat het (in de meeste gevallen) niet van de ene op de andere dag meer oplevert dan wat je erin steekt.

Voordelen van social media

  • Gemakkelijke interactie met je doelgroep en netwerk opbouwen.
  • Kans om viral te gaan en groot bereik te genereren.
  • Goede plek om nieuwe producten en diensten te introduceren.
  • Vrijwel iedereen doet wel iets met social media, dus ook jouw doelgroep.
  • Het gebruik van social mediakanalen is gratis (adverteren niet, maar de kosten zijn vaak relatief laag).
  • De resultaten zijn gemakkelijk meetbaar.

Bovendien is het hebben van een social media account goed voor de zoekmachineresultaten. Je krijgt hierdoor weer nieuwe kansen om te ranken en dus ook om nieuwe bezoekers binnen te halen en je doelstellingen te bereiken.

Facebook marketing tips

Nadelen van social media

Na al deze voordelen zou je bijna denken dat er geen nadelen zitten aan het inzetten van social media voor jouw bedrijf. Toch zijn er wel een aantal punten om rekening mee te houden.

  • Tijdrovend, je kunt social media er niet ‘even’ bij doen, maar moet je doelgroep goed in kaart brengen en regelmatig weer met interessante content komen. Het kost vaak veel tijd (of geld) om veel volgers te krijgen en je naam te vestigen op een bepaald platform.
  • Social media is openbaar. Dat kan een voordeel zijn, maar je moet goed nadenken over wat je deelt, op welke manier je reageert op zowel positieve als negatieve reacties. Het is niet uitwisbaar en een kleine verkeerde ‘woordspeling of grap’ kan jou bij wijze van al veel ophef bezorgen.

Tip 1: kies zorgvuldig je kanalen

Er zijn tegenwoordig tal van social mediakanalen. Van YouTube en Facebook tot Instagram, TikTok, Snapchat en zakelijk LinkedIn. Je hoeft heus niet overal aanwezig te zijn. Doe een onderzoek om te kijken op welke kanalen je doelgroep zich bevindt. Steek er liever meer tijd in om één platform tot een succes te brengen, dan half werk op meerdere kanalen.

Tip 2: zet je strategie uit en stel doelstellingen op

Het fijne aan social media is dat je resultaten perfect kunt meten. Hierdoor kun je ook steeds bijstellen als je merkt dat bepaalde posts juist wel of niet goed werken. Maak een contentkalender en zet in op de kracht van je bedrijf. Waar blink je in uit? Wil je jezelf voornamelijk met tekst of met beeld verkopen? Waar zit de kracht van jouw product of dienst? Zet dat om in een effectieve social mediastrategie.

Social media targets stellen

Tip 3: social media uitbesteden aan een professional

Zie je door de bomen het bos al bijna niet meer? Wat dacht je ervan om social media uit te besteden aan een expert? Dit kost investering, maar kan je ook hele mooie resultaten opleveren. Uiteindelijk gaat het erom dat de return on investment hoog genoeg is. En mocht het geen directe grote winsten opleveren, dan is het in ieder geval goed voor je naamsbekendheid.

Het voordeel van uitbesteden is dat een professional op basis van ervaring kan adviseren wat wel en niet goed werkt. Dat kan in veel gevallen veel meer opleveren dan dat het kost, ook in vergelijking met wanneer je er zelf mee aan de slag gaat. Kijk bijvoorbeeld eens bij Outperforming, consultant voor een goede social mediastrategie.

Tip 4: je kunt ook persoonlijk zichtbaar zijn

In een groot bedrijf kunnen medewerkers ambassadeur zijn voor je merk. Ben je een freelancer die een dienst levert, dan kun je echter ook prima onder je persoonlijke account op social media aan de slag.

Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn. Door te reageren op posts in jouw vakgebied/branche heb je vanzelf kans dat mensen naar jouw pagina komen. Zorg er dan wel voor dat op je persoonlijke pagina duidelijk staat omschreven wat je doet en kunt bieden. Nodig anderen uit om een connectie met je te maken, bouw aan je netwerk en ben enthousiast en aanwezig. Zo kun je nieuwe klanten binnenhalen.

social media marketing tips en advies

Tip 5: Investeer in en experimenteer met betaalde posts

Ben je zelf met social media aan de slag gegaan of heb je het uitbesteed? In beide gevallen loont het om te testen met advertenties. Zo creëer je meer zichtbaarheid en vergroot je de kans op resultaat. Je leert zo ook direct wat wel en niet werkt.

Voordelen van adverteren op social media? Je kunt heel nauwkeurig je doelgroep targetten, omdat er veel informatie bekend is van gebruikers. Daarnaast kun je voor een laag bedrag A/B testen met verschillende soorten advertenties.

Starten met social media marketing?

Dus… social media marketing: do or don’t? Er zijn genoeg redenen om ermee te starten en je kunt er absoluut veel uithalen mits je het goed aanpakt of uitbesteedt bij een expert. Je kunt beter contact leggen met je huidige doelgroep en ook nieuwe doelgroepen aanspreken. Voel het echter niet als een must, zeker als je huidige strategie zonder social media ook goed werkt. Doe het als je er enthousiast over bent en ernaar uitkijkt om via nieuwe kanalen je doelstellingen te bereiken. Succes!

Vorig artikelMeer uit je bedrijf en jezelf halen met een business coach
Volgend artikelBitcoin over $50.000: andere crypto stijgen mee