Wanneer je een webshop hebt dan is de logistiek absoluut iets om extra rekening mee te houden. Je moet producten goed verpakken, een goed verzendsysteem bedenken, een retourbeleid hebben en je aan de wettelijke regels voor verzending en retour houden. In dit artikel zoomen we in op de regels en concrete tips waarmee je de logistiek efficiënt en correct kunt regelen.
Schade voorkomen: goed verpakken
Als iemand bij jou iets bestelt dan mag hij of zij logischerwijs verwachten dat het pakketje schadeloos op bestemming aankomt. En hoewel dit natuurlijk als vanzelfsprekend klinkt, komt het toch nog regelmatig voor dat er ongeschikte verpakkingen worden gebruikt. Gebruik daarom altijd verpakkingsmateriaal dat bij het product past en dat tegen een stootje kan. De postbode/koeriersdienst gaat er immers ook nog mee aan de slag en het zou niet de eerste keer zijn dat pakketjes onlogisch opgestapeld worden in de postbezorgingswagen of dat ermee gegooid wordt.
Voor zachte en onbreekbare materialen (zoals kleding) komen verzendzakken prima van pas. Bij materialen die kunnen scheuren, breken, hoekjes kunnen verliezen, et cetera, gebruik je liever stevige dozen en maak je gebruik van opvulmateriaal. Zo kan het product niet schuiven in de doos. Gaat het om breekbaar materiaal? Plak er dan een breekbaar/fragile stikker op.
Zelf versturen of uitbesteden
Als beginnende webshop kun je er prima voor kiezen om de verzending in eigen hand te houden. Pakketten kun je bijvoorbeeld naar het postkantoor brengen. Wanneer je flink bent gegroeid en tientallen pakketten per week verstuurt, dan win je veel tijd door een contract af te sluiten met een pakketdistributeur. Je kunt de pakketten dan zelfs thuis laten ophalen, ideaal!
Er zijn tal van pakketvervoerders, ieder met eigen voorwaarden. Allereerst is betrouwbaarheid belangrijk. Verder wil je wellicht letten op de levertijd, de kosten en de voorwaarden voor retourzending. Zo zou je kunnen afspreken dat de pakketdienst het pakket bij je klant thuis ophaalt indien het retour gestuurd moet worden. Scheelt de klant een ritje naar het postkantoor en dat verkleint de drempel voor hen om te kopen.
Maak je met jouw webshop gebruik van een webshopservice als Woocommerce, dan kun je zelfs via een API koppeling meerdere vervoerders instellen, zodat de klant kan kiezen welke bezorgtijden het beste uitkomen. Met zo’n systeem kun je het hele verzend- en retourproces in de backend van je webshop monitoren.
Verzendkosten doorberekenen
Voor je winstmarge is het slim om verzendkosten door te berekenen aan de klant. Dat kun je doen door verzendkosten extra in rekening te brengen, maar je kunt het ook al direct doorberekenen in de producten. Een groot deel van de kopers ziet verzendkosten namelijk als één van de grootste nadelen van kopen op internet, het kan dus afschrikken. Door gratis verzending te bieden trigger je een potentiële klant om tot aankoop over te gaan. Je kunt er ook voor kiezen om gratis verzending vanaf een bepaald bedrag te bieden. Dat zorgt er dan weer voor dat men sneller extra producten gaat kopen om dat bedrag te bereiken.
Ben op de hoogte van regelgeving
Veel webshops weten niet dat ze verplicht zijn om de verzendkosten van de heenzending terug te betalen als de klant de hele bestelling retourneert. Dit is één van de regels die belangrijk zijn om te weten en om rekening mee te houden in je verzend- en retourbeleid. Wil je dat de kosten voor retour voor de rekening van de klant komen? Dan moet je dit melden op je website.
Ook voor het verzenden van pakketten zijn er wat extra zaken om op te letten. Zo zijn pakketten niet standaard verzekerd, en kun je dus zomaar extra onkosten maken. Je kunt hiervoor een extra verzekering afsluiten. Houd ook zeker rekening met de regels voor de afmetingen en het gewicht per pakket, want als je daar overheen gaat betaal je vaak extra veel verzendkosten.
Verstuur je ‘gevaarlijke goederen’, zoals producten die slecht zijn voor het milieu, brandgevaarlijk zijn (voorbeelden zijn bepaalde verfsoorten, batterijen en elektronische apparatuur), dan gelden er vaak nog extra regels omtrent het verpakken. Deze regels zijn normaliter op te vragen bij de betreffende vervoerder. Tot slot dien je pakketten op de juiste manier te labelen. Ben op de hoogte van regels van andere landen als je ook naar het buitenland verstuurd en vul indien je online retailer bent ook de juiste douaneformulieren in.
Duidelijke communicatie en goede klantenservice
Zorg dat er op je webshop duidelijk omschreven staat wat het beleid omtrent verzending en retour is. Klanten willen immers weten waar ze aan toe zijn. Binnen hoeveel dagen mogen ze hun product verwachten? (Hoe sneller hoe beter!) Wat zijn de opties voor retourneren en welke kosten worden wanneer in rekening gebracht? Highlights, zoals gratis verzending, kun je vastzetten bovenin je webshop, zodat het op iedere pagina te zien is.
Verder is er niets vervelender dan klanten die wachten op pakketten die verloren zijn geraakt tijdens verzending. Het kan echter altijd voorkomen. Een goede klantenservice is daarom aanbevolen, want klanten zijn vaak al minder geïrriteerd als zij goed te woord worden gestaan en zich gehoord voelen. Probeer het probleem altijd op te lossen, en stuur desnoods een nieuw product, zeker als het product in kwestie beschadigd is aangekomen. Slechte reclame/reviews kunnen jouw webshop op termijn namelijk schade toedoen, dus streef daarom altijd naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid.