Een bedrijf kan niet bestaan zonder klanten. Als ondernemer probeer je dan ook telkens nieuwe strategieƫn te bedekken om potentiƫle klanten aan te trekken. De aandacht trekken, die vasthouden en hopen dat je nieuwe leads genereert. Dat is in de B2B markt soms best lastig. De concurrentie is groot. Op het gebied van online marketing is er bovendien veel te vinden. Hoe weet je dan waar je het beste mee kunt beginnen? Hoe zorg je voor meer groei en weet je het enthousiasme van de zakelijke klant vast te houden? In dit artikel geven we enkele tips.
Bepaal de doelgroep
In de praktijk blijken de meeste bedrijven het erg lastig te vinden om hun doelgroep te omschrijven. Wie is nou eigenlijk jouw ideale klant? Voor wie zijn jouw producten en diensten bedoeld? Welke leeftijd hebben ze? Welke bedrijven zijn dit precies? Welke vragen hebben zij?
Het bepalen van de doelgroep maakt dan ook een belangrijk onderdeel uit vanĀ business to business leadgeneratie. Pas als je je doelgroep kent, ben je in staat om zichtbaar te worden op de plekken waar zij actief zijn. Waar stellen zij hun vragen? Waar zijn ze op zoek naar oplossingen voor hun problemen? Op die plekken moet jouw bedrijf duidelijk naar voren komen.Ā
Om in contact te komen met de doelgroep en leads te genereren, is het dus van belang dat jouw content en informatie aansluit op de vragen die ze op dat moment hebben. Daarnaast moet direct zichtbaar hoe jouw producten of diensten hierbij kunnen helpen.
Maak slim gebruik van LinkedIn
Logischerwijs is de aanpak richting zakelijke klanten anders dan bij een gemiddelde consument. Je treft ze ook op andere plekken. Als je denkt aan offline B2B leadgeneratie, dan moet je bijvoorbeeld denken aan het bezoeken van congressen of beurzen. Online maak je weer gebruik van zakelijke kanalen. Een heel goed voorbeeld hiervan is LinkedIn. Je ziet steeds vaker dat leadgeneratie linkedin wordt toegepast om in contact te komen met de zakelijke klant. Met behulp van LinkedIn ben je in staat om je zakelijke netwerk sneller uit te breiden en ook eenvoudiger contact te leggen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om berichten te versturen naar potentiƫle zakelijke klanten.
Het zoeken naar klanten gaat ook relatief eenvoudig via LinkedIn. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen die betrekking heeft tot jouw diensten of producten. Vervolgens zie je mensen die deze vraag gesteld hebben en kun je deze benaderen. Dit is een slimme manier om meer leads te genereren.
Wees altijd bezig met het werven van nieuwe klanten
Loopt je bedrijf lekker? Dan is dat juist niet het moment om achterover te leunen. Besef goed dat de markt constant verandert. Als jij niet meebeweegt en stil blijft staan, zal dit uiteindelijk ten koste gaan van het bedrijf. De concurrentie glipt dan al snel naar binnen om klanten van je af te nemen. Daarom blijft het belangrijk om nieuwe klanten te werven. Je beschikt niet over de luxe om niets te doen als het goed gaat. Het kan ook weer zo omslaan. Blijf dus op je hoede en blijf actief binnen de markt voor meer succes.