Hoe ga je om met negatieve publiciteit en ontwikkelingen in jouw branche?

Zet nadelen om in voordelen waar mogelijk.

659
Plastic of papieren rietjes

Soms liggen branches onder vuur, bijvoorbeeld omdat er schadelijke bijwerkingen van een product zijn ontdekt of omdat het product (niet meer) voldoet aan bepaalde maatschappelijke wensen (zoals op milieugebied). Ben je in zo’n branche actief, dan kan dat wel eens een negatieve invloed hebben op je cijfers. In dit artikel vind je aan de hand van een aantal voorbeelden tips om daarmee om te gaan.

Transparantie is key

Ontkennen, boos worden, tegengas geven, et cetera… Allemaal voorbeelden van hoe je consumenten in de meeste gevallen tegen je in het harnas werkt. Wat beter werkt is transparant zijn en laten weten wat je eraan doet om iets negatiefs om te zetten in iets positiefs (mits mogelijk, anders is excuses aanbieden vaak de beste oplossing).

Zo zijn bijvoorbeeld borstvergrotingen regelmatig negatief in het nieuws geweest, dit wegens achterblijvende kwaliteit, lekkende protheses en allerlei gezondheidsrisico’s die hierbij horen. De Wellness Kliniek, aanbieder van borstvergrotingen met implantaten, is uiterst transparant over de kwaliteit van de implantaten. Zij geven aan dat zij voor de beste merken in de markt kiezen en geven je gedegen advies over wat je mag verwachten van de operatie en van (de vorm van) de implantaten nu en in de toekomst. Ook hebben ze een speciale Facebook groep opgericht waarin (potentiële) klanten met elkaar kunnen overleggen over de (verwachte) resultaten op korte en lange termijn. Heel slim, ze bieden tal van mogelijkheden om zelf voldoende informatie in te kunnen winnen. Zo kun je zelf een weloverwogen keuze maken of je kiest voor een borstvergroting.

Chirurgie

Speel tijdig in op ontwikkelingen

Bestel je een drankje op het terras, dan is het je mogelijk opgevallen dat je in plaats van plastic rietjes voortaan papieren rietjes krijgt. Dit naar aanleiding van het EU-verbod op plastic wegwerpartikelen sinds 3 juli 2021. Als producent van plastic wegwerpartikelen is dat natuurlijk schrikken.

De slimme producenten hebben echter in no-time actie ondernomen om voortaan over te gaan op papieren varianten. En zo zet je een nadeel om in je voordeel, want alle horecazaken moesten immers opnieuw gaan inkopen. Om hierop in te spelen in jouw branche is het altijd slim om ontwikkelingen in de gaten te houden, zodat je tijdig kunt inspelen op veranderingen in de branche.

Zet een nadeel om in je voordeel

Het merk Dreft verkoopt afwasmiddel en vergeleken met anderen zijn zij niet de goedkoopste op de markt. Dit ‘nadeel’ zetten zij slim om in een voordeel, door in te spelen op het feit ‘dat Dreft 3x langer meegaat’. Dit is een goed voorbeeld van hoe Dreft de producten slim in de markt zet. Ze komen hierdoor eerlijk en betrouwbaar over.

We hebben ook een voorbeeld van hoe het ‘omzetten van een nadeel in een voordeel’ wat minder betrouwbaar overkomt. Onlangs werden de wasmiddel flessen van Robijn veranderd. De flessen lijken er in een eerste oogopslag groter uit te zien, maar een blik op de details laat zien dat de flessen van 700 ml naar 665 ml zijn gegaan. Een kleinere inhoud en dat voor een verhoogde prijs. Radar voelde Robijn (Unilever) aan de tand. Unilever reageert daarop dat de flessen zijn veranderd om gemakkelijker te schenken en minder snel te snoeien. Bovendien zijn ze duurzamer. Kortom, ze zetten het nadeel (duurder en minder inhoud) om in een voordeel (gemakkelijker schenken, duurzamere flessen). Of deze uitleg consumenten tevreden stelt weet ik niet, maar persoonlijk lijkt het me meer een kwestie van prijsverhoging met een nieuw ontwerp fles die er simpelweg ‘groter’ uitziet (maar dat dus niet is). Slim productdesign, dat moet ik ze wel nageven!  

Wasmiddel robijn dreft

Reageer alert en breng personeel op de hoogte

Nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje en het is altijd fijn om daar zoveel mogelijk grip op te houden. Je kunt dan ook het beste eerlijk zijn tegenover klanten, want doe je dit niet, dan komen er vanzelf (onware) verhalen de wereld in. Heb je zelf iets ‘fout’ gedaan? Dan zijn excuses (+oplossingen) vaak de beste keuze.

Gaat het om negatieve ontwikkelingen in de branche. Laat dan zien dat je er actief mee aan de slag gaat om jouw producten en diensten zo goed mogelijk aan te bieden. Tip: onderbouw je actieplan met feiten en cijfers, want zo maak je het geloofwaardiger en is de kans het grootst dat je zo min mogelijk schade ondervindt. Breng uiteraard iedereen in het bedrijf op de hoogte van de ontwikkelingen en stappen, zodat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Vorig artikelDe voordelen van een (voordelige) keuken op kantoor
Volgend artikelOktober Woonmaand: korting op het upgraden van je kantoor