Hippe relatiegeschenken voor klanten kiezen: 3 handige tips

Het gaat om de creatieve investering, niet om de financiële investering.

318
Hippe relatiegeschenken klanten

Het geven van leuke, goede en hippe relatiegeschenken is een goede manier om klanten aan je te binden, de loyaliteit te verhogen en de naamsbekendheid van je bedrijf te verbeteren. Daarnaast is het ook een slimme manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe kies je nu een goed relatiegeschenk? In dit artikel geven we 3 handige tips!

Waarom een relatiegeschenk geven?

Door het geven van relatiegeschenken toon je dat je een stapje extra. Dit leidt tot meer positieve verhalen over het bedrijf, een beter imago en dus ook meer goede mond-tot-mondreclame.

Toch valt of staat het succes van relatiegeschenken wel met het soort cadeau dat je geeft. Een blik op het aanbod van premiumwereld.nl toont direct hoeveel er mogelijk is. Fijn dat er zo ongelooflijk veel keus is, maar het maakt het er niet gemakkelijker op. Want wat is nu het perfecte cadeau voor jouw klanten?

Een goed geschenk kan wonderen doen en echte goodwill kweken bij je klanten. Een slecht gekozen geschenk kan echter al snel averechts werken. Het laatste wat je wilt is dat dit het zoveelste geschenk wordt dat achterin de kast terecht komt of achteloos in de vuilnisbak wordt gegooid. Dus hoe zorg je ervoor dat het geschenk écht in de smaak valt? Met de 3 tips iin dit artikel helpen we je graag op weg bij het maken van je keuze.

1.   Houd rekening met de ontvanger

De meest gemaakte fout bij het geven van relatiegeschenken is het feit dat ondernemers massaal geschenken inkopen en deze aan elke klant cadeau doen. Meestal een simpel geschenk zoals een mok. Deze is uiteraard erg handig, maar het is niet per se het cadeau dat altijd het beste bij de doelgroep past.

Hippe relatiegeschenken tips


Je wil voorkomen dat het cadeau niet tot zijn recht komt. Dat de klant hier niets mee doet en er eigenlijk helemaal niets aan heeft. Daarom is het ongelooflijk belangrijk om rekening te houden met wie de ontvanger is en wat hij of zij doet. Weet je bijvoorbeeld dat een bepaalde klant dol is op lezen? Geef dan een bedrukte boekenlegger cadeau. Is dit een frequent roker? Dan kun je een aansteker bedrukken. Is hij werkzaam in de bouw? Dan is een vouwmeter weer een uitermate geschikt cadeau.

Door rekening te houden met de ontvanger, weet je zeker dat hij of zij ook echt iets aan het cadeau heeft én toon je dat je echt moeite hebt gedaan voor het bedenken van het juiste cadeau.

2.   Focus op de gedachte, niet op het budget

Relatiegeschenken kun je zo duur maken als je zelf wilt. Uiteindelijk gaat het om de gedachte achter het cadeau. Niet om hoeveel geld je eraan uitgeeft. Wist je dat een bedrukte pen bijvoorbeeld nog altijd het meest gegeven relatiegeschenk is? Niet voor niets, want dit is nou eenmaal een cadeau dat bij iedereen in de smaak valt en waarvan je zeker weet dat het wel van pas gaat komen. Duur hoeft het dus niet te zijn.

3.   Vraag om advies


Kom je er niet uit en wil je echt iets geven waar de klant blij van wordt? Iets unieks, dat niet dagelijks voorbij komt als relatiegeschenk. Dan is het een goed idee om contact op te nemen met een speciaalzaak. Zij hebben ruime ervaring met het bedenken en ontwerpen van relatiegeschenken en kunnen je vast van goed advies voorzien. Zo kies je voor een unieke gift waarmee je een onwisbare indruk achterlaat.

Vorig artikelKleren bedrukken? Hier denk je aan!
Volgend artikelDe voordelen van kwalitatief bevestigingsmateriaal