Het belang van interactiviteit met jouw klanten

Een goede relatie met je klanten is essentieel.

1812
Klant bij de kassa

Het interactieve karakter maakt de relatie met je klanten levendiger. In plaats van een monoloog te starten, is er door interactie een dialoog mogelijk. Dat is het basisprincipe van de interactieve binding met je klanten. Er zijn verschillende manieren om de interactie bruikbaar te maken. Een heel simpel voorbeeld is de bedrijfsmatige toepassing ervan op social media. Bedrijfsmatige tweerichtingsverkeer op het gebied van communicatie is er aan de orde van de dag. Je bouwt een betere relatie op door actief in te zetten op interactief gedrag. Doe je dat met een persoonlijk tintje en emotieverhalen dan verhoogt dat de betrokkenheid.

Grotere betrokkenheid van klanten

Je klanten hebben het heft in handen en bepalen onder meer waar, wanneer en hoe zij naar producten of diensten zoeken. Dat is tegenwoordig vooral online en het liefst via de mobiel en niet gebonden aan een locatie. Klanten vormen de basis van je bedrijfsvoering en interactiviteit vergroot de betrokkenheid. Klanten weten dat zij het heft in handen hebben, maar daar doe je als ondernemer gewoon een stapje bovenop. Bijvoorbeeld door met een touchscreen kiosk te werken. De opties hierin zijn eindeloos en toe te passen in je winkel, zoals met een self service kiosk, maar bijvoorbeeld ook tijdens evenementen. Je klant heeft de controle over zijn handelingen en er is tevens sprake van een interactief karakter.

self service kiosk

Inzicht in klanttevredenheid

Je hebt als ondernemer allerlei opties om online op een interactieve manier een campagne te voeren. Uiteraard maak je een gedegen online marketingplan en meet je daarna de resultaten om verbeteringen door te voeren. Een belangrijke kenmerk van online een marketingcampagne voeren is aanwezig en vindbaar (SEO/SEA) te zijn. Het interactieve karakter is onder meer te realiseren door een wedstrijd te verbinden aan een reclamecampagne. De winnaar krijgt dan een prijs. Zo is het ook mogelijk om op een eenvoudige manier het gesprek aan te gaan of een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek heeft een interactief element en biedt nog een voordeel. Dat is dat je ontdekt waar klanten tevreden over zijn en wat er eventueel nog beter kan.

 Versterken van de klantenbinding

Een interactieve werkwijze als ondernemer zorgt ook voor een versterking van de klantenbinding. Vooral als er sprake is van een persoonlijke noot in de communicatie naar klanten toe. Een persoonlijke benadering maakt het verkoopverhaal meer menselijk en dat waardeert je doelgroep. Het hoeft ook weer niet te persoonlijk te zijn, want dat gaat een stapje te ver. De persoonlijke toevoeging is namelijk geen doel, maar een middel om het doel van een sterkere klantenbinding te bereiken. Dat is overigens op meerdere manieren mogelijk. Zo is het ook bekend dat klanten het waarderen als zij een beloning ontvangen. Dat kan een verrassing zijn in de vorm van een gratis geschenk. Een herbruikbaar product, zoals een tas doet het altijd goed. Het is bij een fysieke beloning wel belangrijk dat het artikel te gebruiken is en het liefst herbruikbaar is. Een andere vorm van beloning is een korting die voordeel biedt bij een volgende aankoop.

Vorig artikelReview: een zakelijk abonnement van Vodafone
Volgend artikelTips voor het afsluiten van je AOV!