Tegenwoordig werken we steeds meer online en zien we de website of webshop als een belangrijk visitekaartje. Maar wat als je bij een potentiële klant op bezoek gaat? Dan kom je niet weg met alleen een perfecte website. Van een opvallende presentatie tot materiaal dat je daarna kunt achterlaten, we benoemen je een aantal creatieve presentatie tools en tips om je stempel op een leuke manier te drukken, zodat je niet zomaar vergeten wordt.
1. Prezi als creatieve presentatie tool
Er zijn tal van presentatietools op de markt, waarbij Microsoft PowerPoint altijd een goede keuze is. Maar als je het een keer extra creatief aan wilt pakken, kijk dan eens op de website van Prezi. Je kunt er gratis een account aanmaken en hele bijzondere presentaties in elkaar zetten. Hierbij maak je gebruik van standaard templates die je naar wens aanpast, of je begint from scratch. Laat je creativiteit de vrije loop en probeer het zelf.
2. Laat je visitekaartje achter
Niet iedereen heeft tegenwoordig nog een visitekaartje, maar toch is dat geen slecht idee als je regelmatig ergens langsgaat. Bovendien zit de kunst hem in het achterlaten van een opvallend visitekaartje. Geen standaard design, maar bijvoorbeeld een afwijkende vorm. Denk aan een uitsnede van het logo of een product dat je verkoopt. Ook kun je deze laten afwerken met metallic inkt of zilver- en goudkleurige folie voor een luxe uitstraling.
3. Kies voor een presentatiemap
Ter ondersteuning van je presentatie is het bieden van een presentatiemap een goed idee. Deze kun je tevens achterlaten bij de klant. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringband, zodat je de samenstelling van de mappen altijd eenvoudig kunt aanpassen. Je kunt je ringband bijvoorbeeld ook met logo laten bedrukken. En wat dacht je van een insteekdriehoek om je creatieve visitekaartje in te plaatsen?! Mogelijkheden genoeg!
4. Onderbouwen met cijfers
Een beeld zegt meer dan duizend woorden en die uitdrukking gaat zeker in het bedrijfsleven op. Om een potentiële klant te overtuigen kun je deze bijvoorbeeld overtuigen met klantcases. Laat (geanonimiseerde) cijfers en grafieken zien. Je kunt hiervoor zelf rapportmappen aanmaken, die je bij de klant achter kunt laten. Indien dit past bij jouw diensten/producten, kun je tevens een prognose in de rapportmap toevoegen.
5. Ben eerlijk en enthousiast
Last but not least is het natuurlijk belangrijk om altijd eerlijk te zijn en je verhaal met enthousiasme over te brengen. Een goede connectie is nog altijd de basis voor een langdurige samenwerking. Pitch niet alleen je praatje, maar zorg ook zeker dat je de ontvanger ruimte geeft om vragen te stellen. Zo activeer je je publiek.