De perfecte werkgever worden? Volg deze tips!

202

Welke werkgever wordt hier nou niet enthousiast van: gezellig, loyaal en hardwerkend personeel. Als werkgever doe je niet alleen je eigen werk, maar ben je ook nog druk om jouw personeel tevreden te houden. Hiervoor heb je wel de nodige vaardigheden en skills nodig. Maar hoe doe je dit? Lees de tips hieronder en binnen de kortste keren hebben jouw werknemers de perfecte werkgever voor zich. 

1. Waardering tonen

Accountant gezocht of een vacature spoed eruit? Een goede relatie opbouwen met jouw personeel doe je onder andere door waardering te tonen aan je werknemers. Waardering is wederzijds: als je het niet geeft, krijg je het ook niet terug. 

Maar hoe doe je dit? Zorg ten eerste voor een fijne werksfeer: regel goede bureaus en stoelen, fleur het kantoor op met bloemen en/of planten en biedt gratis koffie en thee aan. Om extra waardering te tonen kan je bijvoorbeeld ook elke maand iemand kiezen als ‘werknemer van de maand’ en deze persoon vervolgens belonen met een prijs of cadeautje. Zo krijg je niet alleen waardering, maar houd je je werknemers ook nog eens productief.

Een andere manier om waardering te tonen: geef complimenten. Overdrijf hier niet in, maar laat bijvoorbeeld waardering blijken wanneer er een nieuwe klant is binnengehaald of een opdracht goed is uitgevoerd. Feliciteren voor je verjaardag of gewoon een leuk praatje maken, hoort hier natuurlijk ook bij. Een goede relatie opbouwen, begint bij waardering tonen!

2. Bouw vertrouwen op

De tweede tip is vertrouwen. Vertrouwen opbouwen bij jouw werknemers is key. Zorg daarom dat je betrokken blijft bij jouw personeel. Blijf op de hoogte van de taken van elke werknemer, vraag hoe het gaat en kom een kijkje nemen wanneer ze aan het werk zijn. Maar let op: vertrouwen gaat om geven en nemen. Zorg dus dat je je werknemers ook een bepaald vertrouwen geeft. Ga ze dus niet op elke opdracht controleren, maar geef ze ook de vrijheid die ze nodig hebben.

3. Een bonus of borrel?

Het blijft natuurlijk niet alleen bij ‘aardig zijn’ en vertrouwen opbouwen. Zo kan een werknemer het nog zo leuk bij je hebben, maar als de arbeidsvoorwaarden niet oké zijn, is hij of zij er snel vandoor. Het is dus van belang dat je als werkgever ook een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden aanbiedt. Voorbeelden van deze voorwaarden zijn: een computer van de zaak, een bonusregeling of sporten via werk. Zorg dat je deze voorwaarden zeker toevoegt, het hoeft niet duur te zijn: een wekelijkse vrijdagmiddagborrel zorgt vaak al voor een glimlach!

4. Wees niet te hiërarchisch

Om orde en structuur te houden, is er in elk bedrijf wel enige hiërarchie nodig. Maar let op: sla hier niet in door. Te veel hiërarchie in een bedrijf kan er voor zorgen dat sommige werknemers misbruik maken van hun positie, terwijl andere zich misschien ondergewaardeerd voelen. Hierdoor krijg je een ongewenste sfeer binnen het bedrijf, wat niet goed is voor jouw werkgeversimago. Ga dus niet bepaalde werknemers voortrekken om vervolgens andere werknemers links te laten liggen, dan ben je binnen de kortste keren het vertrouwen én de helft van je personeel kwijt. 

Met deze tips bouw jij hoe dan ook een goede relatie met je werknemers op, waardoor je gelijk ook een fijne werksfeer creëert. Kan je alles afvinken? Dan kan je jezelf bekronen als perfecte werkgever!

Vorig artikelDag van de Thuiswerker: save the date op 26 maart!
Volgend artikelVeiligheid van cryptocurrencies