Een van de lastigste onderdelen van het starten van een eigen bedrijf is voor velen het bedenken van een krachtige bedrijfsnaam met logo. De naam en huisstijl zijn immers het visitekaartje van het bedrijf. En heb je eenmaal een naam bedacht, dan kan het goed zijn dat de bijbehorende URL al geregistreerd staat. Benieuwd naar tips om te komen tot een sterke bedrijfsnaam met logo, huisstijl en URL? Lees dan snel verder en vind jouw merk.
Het ontwikkelen van je merknaam
Bij het kiezen van een merknaam is het van belang dat deze zowel commercieel als strategisch en juridisch sterk is. Zo moet de naam pakkend zijn en goed bij je bedrijf, product en/of dienst passen. Verder moet de merknaam nog niet geregistreerd zijn door iemand anders.
- Kies een merknaam die goed bij je product of dienst past
- Ga voor een onderscheidende naam die goed te onthouden en gemakkelijk uit te spreken is
- Laat een bijpassend logo ontwerpen die zorgt voor herkenbaarheid
- Ga voor een aantrekkelijke huisstijl waar je niet zomaar op uitgekeken raakt
- Kies een naam waarvan de URL beschikbaar is
Zijn de bedrijfsnaam en URL beschikbaar?
Er bestaan tegenwoordig zoveel bedrijven dat er een reële kans is dat je een naam kiest die al bestaat. Controleer daarom altijd of de merknaam al geregistreerd is. Dit kan via het Merkenregister. Mocht je naam al geregistreerd zijn dan is het niet mogelijk om je onder deze naam in te schrijven bij de KvK.
Is de naam niet geregistreerd, dan is het bovendien van belang dat de URL voor je naam nog beschikbaar is. Zoek naar de domeinnaam, bijvoorbeeld via Yourhosting om de beschikbaarheid in naam .NL en naam .COM te bekijken.
Een laatste tip is om in de zoekmachine te zoeken op je nieuwe naam. Wat zijn de resultaten, hoe zit het met de concurrentie? Heeft je naam een betekenis in een andere taal waar je juist wel of niet mee geassocieerd wil worden? Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Brainstormen versus merknaam kopen
Een goede bedrijfsnaam verzinnen doe je meestal niet snel eventjes tussendoor. Ga ervoor zitten en organiseer een brainstorm. Heb je een naam verzonnen, laat deze dan een paar dagen liggen, kijk er later naar en spreek de naam een aantal keren hardop uit.
Kom je er zelf niet uit? Tegenwoordig kun je ook een merknaam kopen. Op deze manier weet je zeker dat je een unieke naam koopt waarvan de URL tevens beschikbaar is. We vertellen je hieronder hoe dit in zijn werk gaat.
Sterk merk kopen via Brandio
Kom je er zelf niet uit of wil je simpelweg tijd én geld besparen op het kiezen van een bedrijfsnaam, het registreren van een URL en het ontwerpen van een logo? Maak dan kennis met Brandio. Op deze website spot je tal van merknamen die je kunt kopen. De namen zijn bedacht door merkspecialisten en zijn allen kort, krachtig en gemakkelijk te onthouden. De voordelen van Brandio:
- Goedkoper dan het inschakelen van een reclamebureau (vanaf €499)
- Keuze uit tal van bedrijfsnamen, inclusief URL en logo
- Volledig eigendom en compleet verzorgde overdracht
- Indien gewenst ook op maat / aanpassingen doorvoeren
Het werkt in principe heel simpel. De merknamen vind je in een handige webshop waar je kunt selecteren op categorieën van type bedrijf.
Wat kost het kopen van een merknaam?
Bij Brandio heb je keuze uit vier pakketten voor de bedrijfsnamen, die aansluiten op verschillende ambities en budgetten. Waar je bij het inschakelen van een reclamebureau (bijvoorbeeld voor bedenken naam of ontwerpen logo/huisstijl) al snel duizenden euro’s kwijt bent, kun je via Brandio veel voordeliger een unieke en sterke merknaam genereren.
1. Brandio Professional – €499
Kort en krachtige namen die goed onthouden worden door de doelgroep, met daarbij een .nl-domein en simpel logo.
2. Brandio Premium – €999
Deze namen kenmerken zich doordat ze een begrip op zichzelf kunnen worden. Vaak zijn ze internationaal gericht en krijg je naast het .nl-domein ook een .com of .co.uk.
3. Brandio Exclusive – €1499
Dit zijn de meest gewilde namen in meerdere domein extensies die tevens aantrekkelijk zijn op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
4. Merk-op-maat traject – vanaf €5000
Je eigen input en creativiteit combineren met de skills van professionals? Ga dan voor met merk-op-maat traject waar je stap voor stap tot je nieuwe bedrijfsnaam en logo komt. De prijs is afhankelijk van diverse factoren, zoals in hoeverre je zelf wilt deelnemen aan het creatieve proces en hoever alles uitgewerkt moet worden. Vraag hier je vrijblijvende offerte aan.