Steeds meer bedrijven doen aan relatiegeschenken. Maar wat is dat eigenlijk precies? Wanneer geef je het? En belangrijker nog: waarom?
Laten we beginnen bij de definitie van relatiegeschenken. Het woord verraadt het eigenlijk al. Een relatiegeschenk is een geschenk voor relaties. Niets meer of minder dus dan een zakelijk cadeau. Wie de ontvanger is? Dat is helemaal aan jou. Dit kunnen klanten zijn, maar ook personeelsleden, vrijwilligers of andere betrokkenen. Iedereen die een belangrijke rol speelt binnen jouw bedrijf.
Wil jij binnenkort ook een relatiegeschenk bestellen? Maar twijfel je nog of heb je geen idee wanneer het juiste moment is om dit te geven? Lees dan snel verder en ontdek alles wat je moet weten over het geven van relatiegeschenken.
Waarom een relatiegeschenk?
Het geven van relatiegeschenken is zeker niet alleen van deze tijd. Het is niet iets wat moet, maar wel wat vaak wordt gezien bij bedrijven. Al decennialang is het geven van geschenken aan zakelijke relaties een manier om waardering te tonen. Echter, het kan ook geheel andere functies hebben. Zo zijn er ook bedrijven die de geschenken inzetten om klanten aan zich te binden. Bijvoorbeeld door een ludiek of functioneel cadeau te geven met het logo van het bedrijf. Dit wordt gegarandeerd veel gebruikt en daardoor wordt de klant dagelijks herinnerd aan het bedrijf. Dit wekt vertrouwen en zorgt voor een betere band met het bedrijf. Bovendien zorgt het ook voor naamsbekendheid in de rest van het land.
Dit werkt als volgt: zodra je een prachtige paraplu met logo van het bedrijf cadeau doet en deze regelmatig wordt gepakt bij regenachtig weer, zullen mensen ā wellicht zelfs zonder het te beseffen ā constant in aanraking komen met het logo van jouw bedrijf. Dit resulteert in meer naamsbekendheid. En hoe bekender of vertrouwder een naam of logo lijkt, hoe groter de kans dat potentiĆ«le klanten toch voor jou kiezen.
Beste momenten voor relatiegeschenken?
Maar wanneer geef je zoān zakelijk cadeau? Hier zijn uiteraard geen vaste regels voor. Dat bepaal je helemaal zelf. Toch kiezen de meeste bedrijven er wel voor om dit gedurende speciale momenten in het jaar te doen. Meestal rond specifieke feestdagen. De decembermaand is misschien wel de meest drukke maand voor het geven van relatiegeschenken. Aan het einde van het jaar wil je immers iedereen die betrokken is bij het bedrijf een klein geschenk geven. Zo blik je terug op de successen van het afgelopen jaar en āproostā je alvast op een nieuw succesvol jaar. Leuke voorbeelden voor relatiegeschenken op speciale data zijn:
- Oranje tompoezen met het logo van jouw bedrijf op Koningsdag
- Een leuk gepersonaliseerd geschenk in combinatie met paaseitjes rond Pasen
- Een flesje bubbels met eigen logo voor Oud & Nieuw
Wil je cadeaus aan personeel geven om je waardering te uiten? Dan is het ook leuk om met speciale gelegenheden in hun privƩleven iets bijzonders te geven. Bijvoorbeeld wanneer een personeelslid een kindje krijgt, in het huwelijksbootje stapt of juist bij verdrietige dingen zoals overlijden of ziekte.