Wanneer is het tijd om te digitaliseren als bedrijf?

885
man met laptop en smartphone

Tegenwoordig werken we in een digitale wereld, dankzij alle technologische ontwikkelingen. Dit zorgt er niet alleen voor dat er veel meer mogelijk is, het vergemakkelijkt ook ons leven. Zéker in het bedrijfsleven is technologie niet meer weg te denken. Het is zelf zo dat we er afhankelijk van worden. Maar toch gaan niet alle bedrijven mee met alle technologische ontwikkelingen. Dan vragen veel ondernemers zich af wanneer het tijd is om te digitaliseren. Dit kun je herkennen aan een aantal punten. Wil je weten welke dit zijn? Wij vertellen je er alles over!

Waarom digitaliseren?
Voordat je besluit te digitaliseren, is het goed om even stil te staan bij waarom je dit eigenlijk gaat doen. Veel ondernemers ervaren dat de digitalisering vooral handig is als het gaat om het betalen van rekeningen, het personeel die eind van de maand een salaris gestort moet krijgen en ook zaken zoals het registreren van uren. Deze zaken kunnen bijvoorbeeld worden opgelost met een boekhoudsoftware of een urenregistratie app. Zo heeft digitalisering nog wel meer voordelen.

Het nieuwe boekjaar

Het beste moment om te beginnen met digitaliseren is aan het begin van het nieuwe boekjaar. Dit betekent dat je als organisatie op 1 januari overstapt met alle processen naar een digitale omgeving. Van te voren kun je je medewerkers een training geven over het nieuwe programma waar jullie mee gaan werken. Zo heb je een duidelijk moment vanaf wanneer je facturen bijvoorbeeld digitaal beschikbaar moet hebben. Hiernaast zijn klanten aan het begin van het nieuwe jaar ook minder druk dan in de laatste maanden, waarin alles afgerond moet worden. Voel je natuurlijk niet verplicht om precies de eerste dag van het nieuwe jaar over te stappen.

Efficiëntie

Verder merken veel ondernemers dat hun bedrijfsvoering niet heel efficiënt meer verloopt. Dit kan met alles te maken hebben. Toch is dit wel een signaal dat digitaliseren een goede oplossing kan zijn. Zeker als organisaties groter worden, kan de administratie te veel worden om bij te houden. Het is dan wel makkelijk als een programma op de computer dit voor jou kan doen. Hetzelfde geldt voor het bijhouden van klantgegevens. Vroeger werden belangrijke papieren en gegevens opgeslagen in een map. Nu is het juist veel makkelijker om een klantensysteem bij te houden die je tussendoor ook makkelijk aan kunt passen. Op deze manier bespaar je met digitalisering een hoop tijd én wordt er als het ware een zorg uit handen genomen.

Vorig artikelBedrijfswagen leasen? Tips voor het vinden van de beste deal!
Volgend artikelHow to: niet zenuwachtig worden voor een sollicitatiegesprek