Lichamelijke klachten door werkhouding: tips voorkomen & genezen

Neem tijdig actie: beter voorkomen dan genezen!

59
Ergonomische zithouding tips

Een verkeerde werkhouding kan leiden tot diverse lichamelijke klachten, zowel bij bureauwerk als zwaar lichamelijk werk. In dit artikel geven we je een aantal tips voor het verbeteren van de werkhouding voor het voorkomen, verminderen en oplossen van klachten.

Ergonomische werkhouding

Ergonomisch werken betekent dat je de juiste werkhouding aanneemt en daarnaast voldoende mentale en fysieke herstelmomenten inplant. Doe je dat niet, dan loop je risico op klachten zoals:

  • Hoofdpijn
  • Nek- en rugklachten (tot een hernia aan toe)
  • Slijtende gewrichten, bijvoorbeeld aan polsen, knieën en heupen
  • Stress en algemene vermoeidheid

Goede werkhouding bureau

Een ergonomische bureaustoel behoort tot de basis van een goede zitwerkhouding. Houd een hoek van 90 graden aan voor armen en benen, met daarbij de voeten aan de grond. Bij werken achter een beeldscherm plaats je het beeld recht voor je, met een aanbevolen hoek van maximaal 45 graden ten opzichte van de onderkant. Een computerstandaard biedt hierbij uitkomst. De afstand tot het scherm zou zo’n 50 tot 60 centimeter moeten zijn.

Naast een goede zithouding om rugklachten, nekklachten en hoofdpijn te voorkomen, is het belangrijk dat je regelmatig een korte pauze neemt. Liefst maximaal iedere paar uur. Dat kan een wandeling naar het koffiezetapparaat of toilet zijn, of een blokje om tijdens de pauze.

TIP: zittend en staand werken wordt steeds vaker gecombineerd met behulp van een verstelbaar bureau.

Goede werkhouding bureau

Waar op letten bij fysiek werk?

Iedere fysieke baan is anders. Van zwaar tillen tot van hot naar her rennen, allemaal taken waarbij je lichaam belast wordt. Moet je veel sjouwen en tillen, zorg dan voor gebogen knieën en een rechte rug. Til niet hoger dan de schouders en draag het zo dicht mogelijk bij het lichaam.

Is het te zwaar of heb je het idee dat je te veel belasting op één dag hebt (meer dan twee uur zwaar fysiek werk per dag)? Onderneem tijdig actie en probeer zwaar fysiek werk over meerdere dagen (of mensen) te spreiden. Klachten kun je immers beter voorkomen dan genezen.

Fysieke werkklachten verminderen

Merk je dat de pijntjes beginnen te komen? Een van de meest voorkomende klachten is pijn in de onderrug. Hierbij is het belangrijk om rustig te blijven bewegen. Voorkom dat je lang in dezelfde houding zit of zwaar tilwerk doet waarbij je rug nog meer wordt overbelast.

Hoofdpijn komt vaak voort uit stress in combinatie met te lang (of te dichtbij) naar een beeldscherm kijken. Een speciale computerbril zou de klachten in dat laatste geval kunnen oplossen. Vermoed je dat de klachten voortkomen uit stress en/of slaapgebrek, dan is het belangrijk om stressfactoren zo ver als mogelijk uit te bannen.

werkhouding slaapgebrek

Wat te doen bij slijtage van gewrichten?

Bij een langdurige belastende werkhouding kan er slijtage aan gewrichten optreden. Dit wordt ook wel artrose genoemd. Vaak komt dit door ouderdom, maar helaas wordt het steeds vaker geconstateerd bij jongere mensen doordat zij overbelast zijn. Het kraakbeen begint langzaamaan te verslechteren of zelfs te verdwijnen, waardoor botten over elkaar gaan schuren.

Artrose kan in het gehele lichaam voorkomen. Je herkent het aan pijn tijdens het bewegen, stijfheid na een periode van bewegingsloosheid, een krakend geluid of gevoel, moeite met bewegen of het op een andere manier gaan bewegen. Helaas is er niet-operatief vrij weinig aan te doen, behalve pijnbestrijding, bewegingstherapie en het slikken voedingssupplementen. Soms kan ernstige artrose operatief opgelost worden. Zo kan er bijvoorbeeld bij ernstige pijn in de knie of heup een knieprothese of heupprothese geplaatst worden.

Dokter of fysiotherapeut inschakelen

Een keertje last hebben van hoofdpijn of gewrichtspijn kan natuurlijk altijd, maar bij langdurende klachten is het advies om contact op te nemen met een dokter of fysiotherapeut. Die kunnen helpen bij het vaststellen van de pijnoorzaak, het voorschrijven van oefeningen en het verminderen of oplossen van de klachten. Neem bij (beginnende) pijn tijdig actie, want voor je het weet heb je last van chronische klachten. Hoe eerder je er iets aan probeert te doen, hoe groter de kans op een effectieve oplossing!

Vorig artikelOntzorg nabestaanden met een bedrijfsplan en uitvaartverzekering
Volgend artikelTevredenheidsonderzoek onder medewerkers: tips voor uitvoering en resultaat