Zakelijk boekhouden: zo pak je dat aan!

Een korte introductie tot boekhouden.

977
Boekhouding mappen

Wanneer je een eigen onderneming hebt dan focus je wellicht het liefste op het werk zelf. Een voor velen vervelend, maar noodzakelijk klusje is de boekhouding. Gelukkig zijn er heel wat manieren om boekhouden gemakkelijker te maken. Van een boekhoudprogramma tot zelf een overzichtelijke administratie bijhouden, in dit artikel leggen we de efficiëntste manieren van zakelijk boekhouden aan je voor.

Zelf boekhouding bijhouden in Excel

Kleine ondernemers kunnen zelf de boekhouding bijhouden in een spreadsheet. Een goed programma daarvoor is Excel, omdat je daar meerdere tabbladen, rijen en kolommen kan aanmaken. Ook kun je er automatische berekeningen van rijen en/of kolommen maken. Bijvoorbeeld voor een winst- en verliesrekening of het bijhouden en automatisch optellen van je gewerkte uren. Boekhouden in Excel is bovendien een relatief voordelige optie, zeker als je al een Office-pakket hebt.

Administratie met boekhoudprogamma

Steeds vaker wordt er gekozen voor een professioneel boekhoudprogramma. Zeker als je onderneming groeit dan wegen de baten van een boekhoudtool op tegen de kosten. Met een goed boekhoudprogramma is de financiële administratie appeltje-eitje. Al je inkomsten en uitgaven worden overzichtelijk op een rijtje gezet. Tevens houd je hierin onder andere je klantenbestand en facturatiegegevens bij.

Boekhoudprogramma’s bevatten doorgaans een of meerdere van de volgende functies:

  • Uren bijhouden
  • Financiële balans opmaken
  • Factureren (eventueel ook offertes en orderbevestigingen sturen)
  • Klantenbestand bijhouden (CRM-systeem)
  • BTW-aangifte doen
  • Bankkoppeling maken
Die rekenmachine heb je niet meer nodig tijdens het boekhouden!

Welk boekhoudprogramma gebruiken?

Je vindt tal van boekhoudtools op de markt. Welke voor jouw onderneming het meest geschikt is, dat is helemaal afhankelijk van je situatie. Zo zal een klein bedrijf of ZZP’er het afkunnen met een minder uitgebreide tool dan een grote BV. Daarnaast liggen de prijzen erg uiteen en stijgen deze bijvoorbeeld naarmate je meer functies wilt of wanneer je over een bepaald aantal facturen per maand heen komt.

Om je op weg te helpen hebben we een handige boekhoudprogramma vergelijker voor je samengesteld. Hier filter je zelf op je wensen en eigenschappen, zoals grootte van de onderneming, gewenste functies en prijs. Op die manier vind je in no-time de beste boekhoudtool voor jouw onderneming.

Algemene boekhoudtips

We sluiten dit artikel af met een aantal algemene boekhoudtips. Zo raden we je aan om je boekhouding regelmatig te laten checken door een professionele boekhouder. Hij of zij kan je adviseren over eventuele aftrekposten, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.

Voor de Belastingdienst is het daarnaast van belang dat je basisgegevens bewaart in je zakelijke administratie, zoals een grootboek, debiteuren- en crediteurenadministratie en loonadministratie. Houd ook rekening met de bewaarplicht van gegevens over onroerende zaken (bijvoorbeeld de huur of koop van een bedrijfspand).

Zorg te allen tijde dat je je boekhouding goed bijhoudt, want dit scheelt je later veel werk en gedoe. Krijg je een nieuwe factuur binnen? Verwerk hem dan direct, zodat je hem zeker niet vergeet. De kosten van een tool zijn het in veel gevallen zeker waard, zeker als je daarmee direct bonnetjes kan inscannen, facturen kunt sturen en de BTW-aangifte kunt indienen.


Vorig artikelWaar let je op bij het zakelijk leasen van een auto?
Volgend artikelReview: een zakelijk abonnement van Vodafone