Wat is ICP-aangifte en hoe werkt het?

Wanneer ben je verplicht tot opgaaf intracommunautaire prestaties?

2801
euromunten

Als ondernemer doe je, meestal, ieder kwartaal btw-aangifte. Dat is niets nieuws onder de zon. Terwijl wij in april 2020 onze btw–aangifte wilden doen via ons boekhoudprogramma kregen we de melding dat we mogelijk ook ICP-aangifte moesten doen. Een totaal nieuwe term voor ons, dus dat hebben we even moeten uitzoeken. Hoe werkt de opgaaf ICP en waarom moet je dit opgeven?

Wat is ICP-aangifte?

ICP is een afkorting voor intracommunautaire prestaties. Wanneer je zakendoet met een ander bedrijf dat niet in Nederland gevestigd is, maar in een ander land binnen de EU, dan moet je je inkomsten hieruit vermelden via de opgaaf ICP. De reden is dat de btw verlegd is naar je afnemer, die deze op moet geven aan de Belastingdienst is dat land. Via de ICP-opgaaf wordt de belastingdienst in dat land op de hoogte gebracht. Het bedrag waarover je ICP-aangifte moet doen staat in rubriek 3b van je btw-aangifte

Waarvoor geldt de opgaaf intracommunautaire prestaties?

Wil je weten op je verplicht bent om opgaaf ICP te doen? Je bent hiertoe verplicht wanneer je zakendoet met andere landen in de Europese Unie op een van de volgende manieren:

Intracommunautaire leveringen: Verkoop je goederen aan een ondernemer die gevestigd is in een ander EU-land en die dus daar aangifte moet doen? Dan verstuur je een factuur met 0% btw aan dit bedrijf. Je geeft zelf de levering aan bij je btw-aangifte en doet vervolgens de opgaaf intracommunautaire prestaties.

Intracommunautaire diensten: Verkoop je diensten aan een ondernemer in een ander EU-land? Dan verstuurt je dit bedrijf een factuur waarop de btw verlegd is. Ook deze geef je aan bij de Belastingdienst bij de btw-aangifte en doet vervolgens opgaaf ICP.

Overbrengen eigen goederen: Breng je je eigen goederen naar een ander land om daar te gebruiken of verkopen? Dat werd voorheen een fictieve intracommunautaire prestatie genoemd. Je moet dit aangeven op de btw-aangifte in beide landen. In het ene land geef je dit op als intracommunautaire levering en in het andere land als intracommunautaire verwerving. Dit is bijvoorbeeld van toepassing als de fabriek waar je je goederen maakt in een ander land gevestigd is dan waar je ze verkoopt.

Overbrengen voorraad op afroep: Dit is van toepassingen wanneer je als leverancier goederen overbrengt naar een ander land binnen de EU, maar deze op een later moment worden geleverd aan een afnemer die al bekend is. Ook dan geldt dat je vanaf 1 januari 2020 opgaaf ICP moet doen. Hiervoor gelden een aantal regels.

In ons specifieke geval leverden we marketingdiensten aan een bedrijf in Malta, waardoor we verplicht waren opgaaf ICP te doen. Twijfel je of je hiertoe verplicht bent? Raadpleeg dan de website van de Belastingdienst, er gelden namelijk enkele uitzonderingen.

Hoe doe je opgaaf ICP?

Hoewel een boekhoudprogramma, in ons geval Moneybird, soms wel zal aangeven dat je ICP-opgaaf moet doen (LET OP: dat geldt mogelijk niet voor alle boekhoudprogramma’s, houd dit in de gaten!), kun je dit meestal niet versturen via het programma. Je kunt de opgaaf wel exporteren, maar moet hem zelf indienen. Het boekhoudprogramma Informer kan dit wel volledig voor je verzorgen. Om opgaaf ICP te kunnen doen log je in bij de beveiligde omgeving voor ondernemers van de Belastingdienst. Als ZZP’er kun je hiervoor inloggen met je DigiD, maar in andere gevallen heb je een Europees erkend inlogmiddel of eHerkenning niveau 3 nodig.

Vraag eHerkenning op tijd aan!

Als VOF zijnde was het voor ons nodig om eHerkenning aan te vragen, dit hebben we gedaan via Digidentity. We raden je aan deze zo snel mogelijk aan te vragen wanneer je dit nodig hebt, want het proces duurt behoorlijk lang en is allesbehalve soepel. In totaal hebben wij zes keer, verdeeld over ons tweeën, onze identiteit moeten verifiëren omdat het telkens niet goed ging met de bijbehorende app. Dit duurt iedere keer zo’n twee dagen, dus al met al ben je al snel twee weken verder. Het aanvragen van eHerkenning niveau 3 kost €40 tot €45 per jaar, afhankelijk van de leverancier.

Controleer btw-aangifte

Zodra je ingelogd bent bij de Belastingdienst vul je het btw-identificatienummer van je afnemer en de waarde van de geleverde producten of diensten in (exclusief btw). Let er wel op dat dit overeenkomt met het bedrag op je btw-aangifte. Op je btw-aangifte staat dit in rubriek 3b. Komt dit niet overeen, dan heb je ergens een foutje gemaakt, neem dan contact op met je boekhouder en controleer je boekhouding.

Vorig artikelInvesteren via Oneplanetcrowd: crowdfunding voor innovatieve projecten!
Volgend artikelNieuwe webshopklanten vinden? Zet in op affiliate marketing!