Een zakelijke hypotheek sluit je af als je een bedrijfslening wilt voor het kopen of verbouwen van je bedrijfspand. De rente op zo’n hypotheek ligt relatief gezien hoger dan de standaard hypotheken voor woonhuizen. Benieuwd waar je rekening mee moet houden? We vertellen je het in dit artikel.
Looptijd annuïteiten- of lineaire hypotheek
Bij de looptijd van een hypotheek ga je al snel richting tien tot twintig jaar. In die periode betaal je de aflossing plus rente. De minimale looptijd van een zakelijke hypotheek is vijf jaar. Wat de beste looptijd is voor jouw situatie hangt onder andere af van de afschrijvingstermijn waarin je de investering kunt afschrijven. Hiervoor vraag je het beste een hypotheekadviseur om advies.
Vaak kies je tussen twee soorten van aflossing, namelijk aflossing in annuïteiten of de lineaire aflossing.
- Annuïteitenhypotheek: Het totale maandelijks bedrag voor aflossing en rente blijft gedurende de lening gelijk. Het aandeel rente is in het begin echter relatief hoog ten opzichte van hoeveel je aflost. De rente wordt echter steeds lager, waardoor je relatief gezien steeds meer aflost hoe langer de hypotheek loopt.
- Lineaire hypotheek: Maandelijks bedrag voor de aflossing blijft gelijk, maar bedrag van rente daalt gedurende de looptijd. Hierdoor dalen de maandlasten op termijn.
Wat kost een zakelijke hypotheek?
De kosten van de hypotheek hangen uiteraard af van het type hypotheek, de hoogte van de rente en de prijs van het bedrijfspand. De rente is hoger dan bij een standaard hypotheek voor een woning. Dat komt omdat je bovenop de basisrente ook risico-opslag (debiteurenopslag) betaalt. Hoe groter het risico van je bedrijfssituatie, hoe hoger die rente zal zijn. Hoe stabieler je bedrijf is, hoe lager de rente zal zijn.
Naast de kosten voor de hypotheek, dien je rekening te houden met extra kostenposten voor het financieren van je bedrijfspand.
- De meeste banken financieren maximaal 70% van de marktwaarde van het bedrijfspand. Je zal dus zelf een buffer moeten hebben om het geleende bedrag aan te vullen.
- Eenmalige taxatiekosten, eventuele overdrachtsbelasting en notariskosten. De overdrachtsbelasting voor bedrijfspanden is in 2020 6%. Per 2021 stijgt dit percentage naar 7% overdrachtsbelasting.
- Jaarlijks terugkerende kosten, zoals onroerendezaakbelasting, opstalverzekering en onderhoud.
Aftrekposten en btw
Wanneer je een zakelijke hypotheek afsluit, dan krijg je daar ook wel weer voordelen voor terug. Zo maak je gebruik van afschrijving/aftrekposten, waardoor je belastingbedrag daalt. Hoeveel dit is, is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Tevens zijn er allerlei regels die invloed hebben op hoeveel vrijstelling je krijgt.
Aankoop bedrijfspand
Wanneer een bedrijfspand langer dan twee jaar geleden in gebruik is genomen, is die vrijgesteld van btw. Over een nieuw pand betaal je wel btw. Ook bij de koop van een bouwterrein moet je btw betalen, tenzij je de grond koopt van een niet-ondernemer.
Zakelijk gebruik versus combinatie privé
Bij een bedrijfsruimte en woonruimte ineen gelden weer uitzonderlijke regels. Bij waardestijging of -daling wordt dit immers op het privé of zakelijk vermogen gewaardeerd. Wanneer je alles zakelijk gebruikt, dan kun je energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten, investeringen en zakelijk internet afschrijven.
Belaste aankoop
Als je bedrijfspand vrijgesteld is van btw, dan kun je er als zakelijke koper toch voor kiezen om btw te betalen (als je het pand minimaal 90% gaat gebruiken voor belaste bedrijfsactiviteiten). Hierbij kun je het btw-bedrag van de aankoop voor minimaal 90% aftrekken van de voorbelasting. Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie over de regel van Belaste aankoop en bovengenoemde regels.
Aftrekbare overdrachtsbelasting
Bij het kopen van een pand ben je overdrachtsbelasting verschuldigd. Deze is niet aftrekbaar als kosten van de onderneming. Je moet ze optellen bij de boekwaarde van je pand en erop afschrijven.
Fiscale bewaarplicht
De gehele btw-administratie moet je zeven jaar bewaren. Hierop uitzondering zijn documenten die te maken hebben met de koop of verkoop van je bedrijfspand (bijvoorbeeld notariële akte). Die moet je tien jaar bewaren.
Zakelijke hypotheekadviseur aanvragen
Zoals je leest zijn er heel wat regels omtrent een zakelijke hypotheek en bijbehorende btw-regels. Daarom neem je bij voorkeur een hypotheekadviseur in dienst, die jou kan vertellen wat het meest gunstig is in jouw situatie. Deze eenmalige investering kan je op termijn heel wat euro’s in de portemonnee schelen.
Ben je op zoek naar een voordelige hypotheekadviseur voor jouw zakelijke hypotheek? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan, bijvoorbeeld via Hypotheekadvies-nederland.nl. Je vindt dan hypotheekadviseurs bij jou in de buurt. Door vooraf offertes aan te vragen bespaar je tot 40%.