Review Moneybird: dé boekhoudtool voor iedere ondernemer

Onze ervaringen na 8 maanden.

2092
Moneybird logo

Ben je op zoek naar een goede tool om te boekhouden? In dit artikel leggen we Moneybird aan je voor, een uitstekende tool die volgens ons alles heeft wat een goed boekhoudprogramma nodig heeft. Lees deze Moneybird review en ontdek wat het je te bieden heeft!

Waarom boekhoudprogramma Moneybird?

Toen Joost en ik onze eigen onderneming startten (online marketingbureau The Content Case), waren we op zoek naar een geschikte boekhoudtool. Na wat rondvragen hoorden we positieve verhalen over Moneybird. In dit compleet boekhoudprogramma houd je je inkomsten- en uitgaven bij, maak je offertes en facturen op en draai je relevante rapportages van de cijfers uit. Alle cijfers wordt automatisch verwerkt in je btw-aangifte, die je tevens via het programma kunt indienen. Wij waren enthousiast en de keuze voor deze complete boekhoudtool was dan ook snel gemaakt.

Hoe werkt Moneybird?

Als je inlogt bij Moneybird dan kom je terecht op je dashboard. Hier zie je je openstaande doelen (zoals bijwerken administratie, doen btw-aangifte). Ook vind je hier snelkoppelingen voor het bijwerken van je administratie. Verder bestaat de interface uit de volgende onderdelen:

  • Facturen
  • Inkomend
  • Offertes
  • Bank
  • Uren (nu nog bèta)
  • Contacten
  • Rapporten

Inkomende en uitgaande facturen

Bij ‘facturen’ zie je een overzicht van de verstuurde facturen en bij ‘inkomend’ de ontvangen facturen. De status staat er duidelijk bij (betaald of openstaand). Wanneer je zelf een factuur wilt aanmaken dan kan dit heel makkelijk middels een eenmalig samengestelde template. Je hoeft dan alleen nog het bedrag en de klant toe te voegen.

Tevens kun je hier overzichten exporteren of selecteren op datum, klantnaam, bedrag en periode.

Onder de kop ‘offertes’ maak je eventueel offertes aan die je direct kunt versturen naar de gewenste contactpersoon.

Onder ‘bank’ zie je het gehele overzicht van je in- en uitgaven. Kortom, je bankoverzicht. Je hoeft niet meer in te loggen op de portal van je bank, Moneybird is the place to be.

Contacten toevoegen

Je voegt onbeperkt contacten toe in Moneybird. Wel zo handig, want zo heb je je hele klantenbestand bij de hand (kan ook geëxporteerd worden). Per klant kun je ook weer de geschiedenis bekijken en alle informatie toevoegen die je maar wilt. Hierdoor is Moneybird uitermate geschikt als CRM-tool.

Rapporten genereren

Onder de tab ‘Rapporten’ zie je in één oogopslag de resultatenrekening, balans, het btw-overzicht en kasstroomoverzicht én het debiteuren- en crediteurenoverzicht. Zou houd je goed zicht op de cijfers, wel zo belangrijk!

Je selecteert op perioden, kunt elektronisch de btw-aangifte doen en je boekhouding exporteren. Kortom, alles wat je nodig hebt om je financiële administratie in orde te maken.

Het overzicht van de rapporten ziet er zo uit. Uiteraard hebben we de bedragen contacten hier even verborgen onder de zwarte vlakken ;).

Onze Moneybird ervaring!

Moneybird profileert als: ‘Het boekhoudpakket dat met je meedenkt’. Daar kunnen wij ons helemaal in vinden, onder andere door de volgende handige functies:

Handige checklists

Moneybird genereert automatische checklists die je direct ziet wanneer je inlogt in het systeem, bijvoorbeeld voor het indienen van de btw-aangifte of het koppelen van banktransacties (mits je die gekoppeld hebt natuurlijk). Zo weet je precies wat je moet doen en wordt de belastingaangifte een stuk gemakkelijker. 

Automatische reminders

De meeste ondernemers maken wel eens mee dat een uitgestuurde factuur niet tijdig betaald wordt. Vervelend natuurlijk, ook omdat het telkens tijd kost om dit te controleren en herinneringen te sturen. Met Moneybird stel je automatische reminders in na een zelfgekozen periode. Wordt de factuur betaald, dan wordt de koppeling met de banktransactie bovendien automatisch gemaakt, dat hoef je dus ook niet zelf bij te houden.

Overzichtelijke interface

Wat ons betreft scoort het programma hoog in gebruiksvriendelijkheid en kun je er gemakkelijk mee overweg. Eigenlijk werkt alles makkelijk, zowel het toevoegen van nieuwe klanten als het uitsturen van facturen of het bekijken van de cijfers.

Inspirerende webinars

Moneybird geeft regelmatig interessante webinars, bijvoorbeeld met tips over de btw-aangifte of over extra Moneybird functies en hoe je die gebruikt. Hiermee laten ze zien dat ze ook echt met je meedenken. Wij hebben bijvoorbeeld de webinar rond het doen van de jaaropgave gevolgd, omdat dat voor ons de eerste keer was en niet helemaal duidelijk. Na de webinar hebben we de opgave moeiteloos af kunnen ronden. Wil je die webinar rond de jaaropgave ook graag zien? Bekijk dan de video hieronder, kleiner disclaimer: hij duurt wel meer dan een uur.

Interessante pakketprijzen

De kosten van boekhoudtools variëren enorm. Enerzijds wil je (zeker als beginnend ondernemer) een tool die niet te duur is, maar anderzijds wil je wel een gedegen boekhoudtool die doet wat ‘ie moet doen en niet na een paar maanden weer moeten switchen. Moneybird biedt diverse pakketten aan, zodat het voor verschillende typen bedrijven interessant is. Hieronder meer over de prijzen.

Wat kost Moneybird?

Boekhoudtool Moneybird heeft drie verschillende betaalde pakketsoorten. Voor hele kleine ondernemers is er ook een gratis versie beschikbaar!

Gratis Moneybird: Maak je maximaal 3 verkoopfacturen en 3 inkomende documenten per maand aan? Dan kun je Moneybird gratis gebruiken. Upgraden kan altijd.

Met een betaalde Moneybird account kun je:

  • Onbeperkt facturen versturen
  • Onbeperkt offertes versturen
  • Onbeperkt documenten verwerken
  • Genieten van alle Moneybird functies

Het verschil in prijzen zit hem in het aantal banktransacties per maand. Oftewel, hoe meer transacties je doet, hoe duurder je pakket (prijzen mei 2020):

  • Tot 20 banktransacties p/m: €12 per maand
  • Tot 50 banktransacties p/m: €21 per maand
  • Onbeperkt banktransacties: €30 per maand

Eerste 60 dagen gratis! (of toch liever 120?)

Als beginnend ondernemer is het natuurlijk altijd fijn om in kosten te besparen. Moneybird biedt je daarom de eerste 60 dagen gratis het complete pakket aan (t.w.v. €60) wanneer je het pakket afsluit via de website. Na deze periode kun je beslissen welke pakketgrootte bij je past (upgraden kan op een later moment overigens altijd). Na die 60 dagen zit je overigens nergens aan vast, dus je kunt deze periode ook gebruiken om te beslissen of Moneybird de ideale boekhoudtool voor jou is! Wij gebruiken Moneybird inmiddels 8 maanden en zijn dus betalende klant geworden.

Klinkt dit als muziek in de oren? Dan hebben we nog een leuke verrassing voor je. Klik je namelijk op onderstaande knop, dan profiteer je van 120 dagen gratis!


Ook benieuwd naar andere boekhoudprogramma’s of toch niet overtuigd? In onze boekhoudprogramma vergelijker zie je diverse verschillende boekhoudtools en hun prijzen.

RECENSIES OVERZICHT
Onze beoordeling
Vorig artikelMannen opgelet: tijd om zakelijke kleding voor de zomer in te slaan!
Volgend artikelMuntverzamelaars, claim nu je gratis officiële bevrijdingsuitgifte munt
review-moneybird-de-boekhoudtool-voor-iedere-ondernemerNa Moneybird afgesloten te hebben in oktober 2019 kunnen we alleen maar zeggen dat we erg tevreden zijn. We hebben tot nu al onze volledig boekhouding kunnen doen zonder daarvoor een boekhouder ingehuurd te hebben. Moneybird is erg intuïtief, waardoor het je tijd én geld bespaart! Absolute aanrader voor beginnende ondernemers.