Boekhoudprogramma’s vergeleken

Ben jij ondernemer en zoek naar een boekhoudprogramma om de financiële administratie van jouw bedrijf op orde te brengen? Door het enorme aanbod aan verschillende tools is het vaak lastig om door de bomen het bos te zien, zeker als je geen ervaren boekhouder bent. We helpen je daarom graag in handje. Vul in onderstaande vergelijker aan de linkerkant jouw wensen in voor een boekhoudpakket en ontdek welke boekhoudtool het meest geschikt is voor jouw bedrijf.

Waarom een boekhoudtool?

Als ondernemer ben je verplicht om een financiële administratie, en dus een boekhouding, bij te houden. Het maakt daarbij niet uit wat voor bedrijf je hebt, of je nu een groot bedrijf hebt, in het MKB zit of ZZP’er bent. Vroeger moest dat nog op papier of via uitgebreide spreadsheets, maar inmiddels kun je simpelweg online boekhouden.

Ben je het dus beu om te boekhouden in Excel? Dan biedt geavanceerde boekhoudsoftware uitkomst. Dankzij een boekhoudtool wordt het een stuk gemakkelijker om je boekhouding bij te houden. Hoewel we het nog steeds aanraden om dit regelmatig te laten checken door een boekhouder, ZZP’ers zonder administratieve medewerkers zeker, zou een goede tool het in theorie mogelijk maken om dit helemaal zelf te kunnen. Maar welke tool kies je dan? Wat is de beste boekhoudtool voor ZZP of voor het MKB en heb je voldoende aan een gratis boekhoudprogramma? Een aantal van die boekhoudtools hebben we daarom voor je verzameld in deze vergelijker, zodat de keuze een stukje makkelijker wordt. In de vergelijker vind je de boekhoudpakketten van onder andere:

We zien de meeste mensen voor het e-Boekhouden boekhoudprogramma kiezen. Waarschijnlijk omdat e-Boekhouden relatief goedkoop is ten opzichte van bijvoorbeeld het Exact boekhouding. Bovendien is e-Boekhouden de eerste 15(!) maanden gratis voor startende ondernemers. Uiteraard zijn de prijsverschillen vrij groot, maar dat is het verschil in mogelijkheden vaak ook. Kijk daarom goed wat jij wel of niet nodig hebt, zodat je een gewogen keuze kunt maken. Zo is het Exact boekhoudprogramma enorm uitgebreid, maar wellicht overdreven voor ZZP boekhouding en is e-Boekhouden dan een betere match voor jou. Vind je het ideale pakket niet? Dan raden we je aan om ook eens naar Moneybird te kijken, dit is een boekhoudtool waar we zelf positieve ervaringen mee hebben. Lees bijvoorbeeld eens onze Moneybird review!

Inclusief facturatie en BTW-aangifte

Wat we in ieder geval aanraden als functionaliteit is om voor boekhoudsoftware te kiezen die niet alleen bestaat uit enkel een boekhoudmodule of een facturatieprogramma, maar ook de BTW-aangifte geautomatiseerd voor je invult of zelfs doorzet naar de Belastingdienst. De BTW-aangifte is helaas een klusje dat vrij vaak gedaan moet worden, doorgaans ieder kwartaal, en als je dit handmatig moet doen ben je hier enorm veel tijd mee kwijt. Je kunt je tijd echter beter steken in het leiden van werk waar je energie van krijgt. Wij krijgen dat als online marketeers zijnde in ieder geval zeker niet van de BTW-aangifte. Zorg er dus zeker voor dat dit inbegrepen is in je boekhoudpakket!

Bankkoppelingen

Wat ook een gemakkelijke optie is, vinden wij althans zelf, is een bankkoppeling met je zakelijke rekening. Dit zorgt ervoor dat bij- en afschrijving op je bankrekening automatisch in je boekhouding komen te staan. Doorgaans hoef je vervolgens enkel een factuur te koppelen en kun je dus heel gemakkelijk zien of alle facturen betaald zijn. Let er wel op dat nog niet alle banken in Nederland een dergelijke koppeling toestaan. Voor zakelijke bankrekeningen bij de grootste banken, zoals Rabobank, ING, ABN-AMRO en Bunq is dat echter doorgaans geen probleem.

Business

CRM-systeem

Sommige boekhoudtools bestaan niet enkel uit een facturatieprogramma, een financiële administratie en de BTW-aangifte, maar zijn tegelijkertijd ook een CRM-systeem. Een goed voorbeeld hiervan is Teamleader, maar ook de duurdere pakketten van Twinfield en Exact. Voor veel, met name startende, ondernemers is het echter helemaal niet duidelijk wat een CRM is.

CRM staat voor Customer Relationship Management en een CRM-systeem is vrij vertaald dus software voor het beheren van klantrelaties. Dit betekent dat de gegevens van je klanten erin bewaard worden, contactmomenten opgeslagen worden en je bijvoorbeeld bestellingen vanuit je webshop kunt zien. Dit is dus bijvoorbeeld erg handig als je je boekhoudtool wilt koppelen aan je webshop of als je een groot klantenportfolio hebt. Wanneer je veel contact hebt met je klanten kan een CRM-systeem je bedrijf enorm veel tijd en daarmee geld besparen, doordat het simpelweg veel efficiënter werkt.